Turbo surge

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

Turbo surge

#1 Indlæg af Havneren »

Hej folkens.

Hermed en lille ting jeg vil dele med jer. Se engang hvad turbo surge kan gøre for en effektkurve. Bemærk ladetryk kontra ydelse.

Mvh
Christian
Vedhæftede filer
278hk@0,9bar.JPG
278hk@0,9bar.JPG (48.57 KiB) Vist 5441 gange
270hk@1,5bar.JPG
270hk@1,5bar.JPG (47.95 KiB) Vist 5506 gange
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

ret tankevækkende! er du sikker på surge er hele forklaringen?
MVH søren
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#3 Indlæg af Havneren »

Hej Søren.

Jeg er selv meget overrasket.
95% sikker. Benzin ok - Tænding "ok".

I tænding kan den GODT nok ikke tage ret meget fortænding længere, men jeg er overbevist om at det til dels også pga. er pludseligt meget højt udst. modtryk (VARME).

Lars, Mads og jeg kunne høre turboen stå og stalle hele vejen op i rpm med det høje tryk.

Når man kører i bilen kan man også høre det.

Jeg har tidligere kæmpet lidt med et par huller i momentkurven ved 1,2bars tryk. Huller, der ikke var tilstede ved lavere tryk. Tror nu det er lige der, hvor den begynder på det her...

Vh
Chr
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#4 Indlæg af Havneren »

Jeg har i øvrigt sendt dig en mail med et par billeder også... Tjek den ud :).
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Ladetryk er kun et mål for hvor svært motoren har ved at trække vejret.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#6 Indlæg af John Sahl »

Hvad er det i har ændret? Større turbo eller hvad?
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#7 Indlæg af Havneren »

HenrikGM skrev:Ladetryk er kun et mål for hvor svært motoren har ved at trække vejret.


OG hvor gerne turboen vil af med det.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

John Sahl skrev:Hvad er det i har ændret? Større turbo eller hvad?


Ik en ski - Troede bare jeg lige skulle skrue den op i tryk til DHB i år. Det skulle jeg så ikke :(
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

Hva motor og turbo?

Men et godt eksempel på at det ikke altid giver noget at skrue den op i tryk.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Same old same old Mr. Klyfax. Der er ikke sket noget der de sidste par år.
Besvar