bygge af volvo t5 motor... og erfaringer med sten parner

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lassetn
Medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55

bygge af volvo t5 motor... og erfaringer med sten parner

#1 Indlæg af lassetn »

har fået fingre i en billig volvo t5 motor som jeg tænkte skulle i min 142

først var det meningen at det skulle være en b230ft/fk
men da jer kunne købe denne t5 billigt var det også en mulighed.

nogle der kan komme med nogle + og -ér ved den ene frem for den anden.... målet er omkring 450hk

og endelig er der mogle der har nogle erfaringer med sten parner plejlstænger og stempler
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

den 4cyl er billigere at bygge 450hk på end den 5cyl.

Når du køber kinagrej(som SPM feks), så lev med at du skal tjekke alt selv. Dvs, når du samler motoren, så har du to muligheder:

1: Tjek alt før du samler, under samling, og efter samling.
2: lev med risikoen for havari.

Den regel gælder iøvrigt generelt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lassetn
Medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55

#3 Indlæg af lassetn »

troede egentlig at spm var ok...

hvorfor er den billigere....

findes der en god opskrift på 450hk på en 8v
kunne godt tænke mig at vide hvor man køber de gode stumper
syns der blev skrevet noget med 4000 for et sætplejlstænger
men syntes ikke jeg kan finde dem
jesperhj
Junior Medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 19 aug 2009, 22:02

#4 Indlæg af jesperhj »

HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

lassetn skrev:troede egentlig at spm var ok...

hvorfor er den billigere....

findes der en god opskrift på 450hk på en 8v
kunne godt tænke mig at vide hvor man køber de gode stumper
syns der blev skrevet noget med 4000 for et sætplejlstænger
men syntes ikke jeg kan finde dem


en cylinder mindre er bare et af punkterne.

Turbocontaineren lavede 500hk. Den er beskrevet i hoved og hale af Bilsport.

Der er ingen der siger at SPM ikke er ok. Han får plejlstængerne fra samme sted som suprafolket får deres hprofil stænger fra, eller samme sted Arrows stængerne kommer fra. Det grej skal også tjekkes....

Husk at få tilspændingsmomentet når du køber stængerne. Bare et lille tip.... :coffee:
(Hvis de svarer du skal spænde dem som volvos OEM manual foreskriver, så find et andet sted at købe dem!)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

Der er vel ingen, der samle sin motor med uorginale dele, uden og checke tollerencer, uanset hvor det kommer fra...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

jo det er der MANGE der gør. nogen af dem gør det endda MANGE GANGE!
lassetn
Medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55

#8 Indlæg af lassetn »

ok er der nogle der har nogle tips til hvor jeg finder en god b230
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

har du nogle rammer at bygge indenfor? altså kr/øre.

Hvis du har T5motoren nu, så kan et plejlstangskit jo bringe dig et godt stykke vej, men omvendt er der mere let tilgængelig info på en 4cyl.

B230motor...kig hos en skrothandler. De banker dem flade på stribe.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lassetn
Medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55

#10 Indlæg af lassetn »

har ikke rigtigt noget buget for det vil bare gerne op omkring de 450hk
og så se hvad det kommer til at koste... ellers må jeg bare holde pause
er stadig igang med at svejse bilen om og gøre dem klar
Besvar