Tænd.bank. m50 Rotrex MS ¤Update pics af T-rør¤

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
beeza
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 20 nov 2009, 19:02

Tænd.bank. m50 Rotrex MS ¤Update pics af T-rør¤

#1 Indlæg af beeza »

Så er der billeder af tændrør. Alsupport er velkommen:



Det er nu så småt ved at lykkedes at få liv i maskinen. Den kører egentlig godt og trækker jævnt. Men den tændningsbanker ved ca. 4500 og så lidt igen ved 5500. Det er ikke sådan at den bare skralder for fuld knald, men den knitrer. Jeg har forsøgt at justere den ned i tænding, men det løser ikke sagen. Jeg har fået guidelines omkring anslåede værdier, som i dette område skulle være ca. 17-19, jeg er nu nede på 12-13 og foruden at den trækker dårligere, så knitrer den stadig. Den kører ca. 0,5 bar og kompressionen er sænket til 8,8:1. Den får rigeligt brændstof, kører med AEM wideband, så går helt ned på 10 i den fede ende af skalaen. Hvad gør jeg galt. Ifølge beregninger fra Rene turbomotor skulle jeg kunne lade med op mod en bar efter montering af den høje toppakning som har bragt komp. forholdet ned fra 10,4:1 til 8,8:1. Så jeg antager at det er noget andet der spiller ind?

Billede
Billede
Billede
Senest rettet af beeza 08 apr 2010, 10:30, rettet i alt 1 gang.
- Per

E30 M50 under press
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

er du sikker på at AFR og tænding er sande værdier? stiger ladetrykket med rpm? dvs 0.5bar ved 3500 og 1bar ved 7000? er udstødning åben og stor Ø?
MVH søren
beeza
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 20 nov 2009, 19:02

#3 Indlæg af beeza »

Rene har monteret og opstartet bilen, så AFR og øvrige værdier skulle være korrekt. Udstødningen er standard e30 325, dvs. 2parralelle rør hele vejen ud. Jeg kører nu med std. tændrør. Vil det ændre noget at få nogen koldere (der kan tåle højere temp).

Det bliver helt sikkert værre hvis bilen er rigtig gennemvarm og man f.eks. har holdt stille for at rode og så sætter fra. Som om at varmen i motorrummet stiger og derved fremmer knitren.

Den lader ca. 0,4 ved 3500 og så stiger den til ca. 0,5 peaker på ca. 0,6 kortvarrigt. Den opfører sig meget som var det en turbo. Så man kan sagten køre den op i omdr. ved eks. halv gas uden at den lader over 0bar. Det er helt sikkert at problemet er så snart den rigtig skal arbejde ved fuld gas og fuld ladetryk. Ved fuld gas i højt gear og lavere omdr er der intet. Så det er ladetrykket der trigger det.
- Per

E30 M50 under press
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#4 Indlæg af BANDIT »

Er det kommet ligepludsligt, det har vel ikke været der siden han har justeret den.
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#5 Indlæg af Jesper H »

Prøv at rive tændrørene ud og se om den for ens blanding på alle cylindere.
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
beeza
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 20 nov 2009, 19:02

#6 Indlæg af beeza »

Historien er at jeg monterede kompressoren, fragtede bilen til Rene som monterede MS og skulle indkøre, men den tændingsbankede pga. for høj kompression. Så jeg købte en 3mm ståltoppakning og fik monteret og skulle derefter selv lige rette tændingen til fra 0bar og op. Med den nye toppakning skulle den kunne lade op mod 1bar, så jeg skulle være et godt stykke fra grænsen. Jeg kører med dyser der kan føde op til ca. 330-340hk, så det er heller ikke begrænsningen.

Den kører i øvrigt med intercooler. Dem jeg har snakket med da jeg købte stumperne nævnte intet om for højt komp forhold. delene blev købt som et "290"hk kit, men den burde lave lige over 300. Skulle jeg gætte ville jeg sige at den måske laver omkring 250-260hk nu ved de ca. 0,5-0,6 bar. Så påstanden om ca 300 ved ca. 1bar og nok sand, men det hjælper jo ikke hvis den slet ikke kan lades med 1bar uden at ende med at sige BLADR pga brændte stempler eller andet..
- Per

E30 M50 under press
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Hvad benzin kører du på ?
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

sikker på at brandstofsystem er i stand til at holde trykket ved belastning?
hvordan kan det være at udstødningssystem ikke er opgraderet?
MVH søren
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#9 Indlæg af m power »

kom med nogle nr på dyser, pumpe, benzintrykregulator (bar)

jeg ville nu nok montere en bananmanifold.

jeg tror ikke du skal regne med at der er 250hk ved 0,5bar med den opsætning du kører pt.
beeza
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 20 nov 2009, 19:02

#10 Indlæg af beeza »

Dyserne er 380ml, pumpe std. tryk std. Kompressoren er en Rotrex c.30-94.

Hvis det er problem med brændstofforsyningen, ville det så ikke afsløres på wideband uret?

I mit lille regnestykke ville jeg gætte med ca. 50% effetkforøgelse ved 0,5-0,6bar som den kører nu. Den burde lave 193hk std. og så minus tab osv. så jeg mener ikke det er meget ved siden af med ca. 250hk. Det er egentlig heller ikke vigtigt om tallet er 220 eller 280, det skal bare spille!
- Per

E30 M50 under press
Besvar