Side 1 af 2

forskel benzin og diesel turbo

: 24 feb 2010, 18:36
af Lars PH
I dag fik jeg åbnet en turbo fra en peugoet 2,0 hdi motor med 90 hk og havde en turbo fra en audi 1,8 turbo med 150 hk og til min over raskelse er hjulende tæt på næsten samme størelse på de 2 turboer i min tanke lyder det lidt mærkeligt. Hdi turbo er stadig mindre men ikke meget. når man før tit sagde at en diesel turbo skulle komme fra en dobbelt så stor diesel for at passe på en benzin.
Er det bare sådan eller er det vinklen på vingerne der har så meget at sige

: 24 feb 2010, 18:44
af grydesvamp
Den store forskel finder du på udstødningssiden, den er sikkert mindre eller noget anderledes udformet end på benzineren.
Er peugeot laderen med vnt ?

: 24 feb 2010, 19:01
af Lars PH
nej det er så ikke en vnt turbo men der er lidt forskel den største er på udstødningen hvor den fra benzinen er mere lige og den fra dieslen er mere formet som en trekant ud mod udgangen

: 24 feb 2010, 20:18
af lqs
tænk ydelse/flow i stedet for CCM. så kommer der mere mening i sammenligningen.
stort set alle store turboladere starter deres karriere som dieselladere. mange bliver så senere udnævnt til raceretellerandet/hks...... som regel er det nu stadig en diesellader. i nogen tilfælde med et andet udstødningshus. i andre med nogen skrøbelige kuglelejer...
helt morsomt bliver det, når man finder ud af, at de mest moderne ladere sidder på lastbiler mm!
MVH søren

: 24 feb 2010, 20:53
af JPP
Til det har du så ret!

: 24 feb 2010, 20:58
af Lars PH
det vil sige at man kan trække ydelse "lige over" at vis en turbo kan give til fx 90 hk på en diesel ville den også give 90 hk på en benzin. har så været ude at kikke lidt mere på de turboer og de må være af samme familie for de passer lige sammen med huset vis vingerne ikke var på. så tror at udstødnings hus fra hdi skal i dreje bænken og til passes til så den anden kan komme i bare for at prøve det

: 24 feb 2010, 21:16
af lqs
ofte vil der være mulighed for noget mere ydelse ved benzindrift... end det dieselmotoren yder standard..... men dieselmotoren kan ofte også yde mere end den gør standard.
MVH søren

: 24 feb 2010, 21:19
af lqs
typisk er højt udstødningsmodtryk værre for en benzinmotor, end for en motor uden tændrør....

: 24 feb 2010, 21:55
af Lars PH
hva gør så forskellen på hvor mange vinger der er på hdi er der 8 vinger hvor den er 35 mm og 45
hvor benzinen er 36 og 50 men med 12 vinger
på den kolde side

på den varme side er den mere ens der er vingerne rimelig ens med udformingen begge 11 vinger
dieslen er 33 og 45 mm
benzinen 40 og 45 mm

: 25 feb 2010, 15:38
af TB206HDI
Turbine huset på hdi turboen skal drejes lidt ud for at gøre plads til turbinen fra vag laderen. Men så er det også en fin opgradering til en hdi ;)

(Jeg har et ekstra hus liggende som er drejet ud..)

Leder man - så kan man endda finde en diesel turbo med samme turbinedel som vag turboen - men med bedre kompressordel.. ;)