Jeg er i forbindelse med min uddannelse til autoteknolog igang med at undersøge hvordan vi bedst muligt modificere / skifer den originale knastaksel på vores motor - en Toyota 3S-GE.
Men finder det desværre lidt svært at finde noget håndgribelig information omkring emnet??
Så hvis der er nogle som kender sites, bøger eller andet om emnet kunne det være en stor hjælp... gerne meget "nørdet"
Er i låst på OEM (den originale producerede) knasten, og kan kun modificere denne?
Hvilke mål/opgaver skal en modificeret knast løse?...forstået på den måde hvad er kravsspecifiaktionen som der skal modificeres til (rpm, ønske om arbejdsregister/område, tryk vs. na)?
I den forbindelse er det min holdning at et udregningsprogram som pipemax er et, ikke uinteressant, udgangspunkt at skele til også i lærings, forståelse og uddannelsesmæssigt perspektiv som inspiration. Knastens opgave og opbygning er afhængig af andre parametre som kan være "låst" på forhånd (rørlængder, diametre, modtryk mv.) eller omvendt ved f.eks. knasten er låst (f.eks. kun oem modificeringer) hvorefter der "rør-tunes" og(eller) turbine/tryk-tunes til disse forhold/begrænsninger. Tanker omkring knastens udformning og profil (løft, duration, overlab, løft@tdc, ind vs. ud osv.) afhænger helt af kravspecifikationen og evt. begrænsninger som der arbejdes under.