Knastaksel

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
MB.Autotech
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 feb 2010, 11:08
Kontakt:

Knastaksel

#1 Indlæg af MB.Autotech »

Hej

Jeg er i forbindelse med min uddannelse til autoteknolog igang med at undersøge hvordan vi bedst muligt modificere / skifer den originale knastaksel på vores motor - en Toyota 3S-GE.
Men finder det desværre lidt svært at finde noget håndgribelig information omkring emnet??
Så hvis der er nogle som kender sites, bøger eller andet om emnet kunne det være en stor hjælp... gerne meget "nørdet" :D

Mvh
MB.Autotech
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Spændende emne.

Prøv at beskriv opgaven lidt mere

Er i låst på OEM (den originale producerede) knasten, og kan kun modificere denne?
Hvilke mål/opgaver skal en modificeret knast løse?...forstået på den måde hvad er kravsspecifiaktionen som der skal modificeres til (rpm, ønske om arbejdsregister/område, tryk vs. na)?

I den forbindelse er det min holdning at et udregningsprogram som pipemax er et, ikke uinteressant, udgangspunkt at skele til også i lærings, forståelse og uddannelsesmæssigt perspektiv som inspiration. Knastens opgave og opbygning er afhængig af andre parametre som kan være "låst" på forhånd (rørlængder, diametre, modtryk mv.) eller omvendt ved f.eks. knasten er låst (f.eks. kun oem modificeringer) hvorefter der "rør-tunes" og(eller) turbine/tryk-tunes til disse forhold/begrænsninger. Tanker omkring knastens udformning og profil (løft, duration, overlab, løft@tdc, ind vs. ud osv.) afhænger helt af kravspecifikationen og evt. begrænsninger som der arbejdes under.

Som sagt hvad er opgaven?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Vil i bruge DUAL VVTI, eller dropper i det, og montere justerbar knasthjul.
Så er det nok nemmere og finde noget til det...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Supra MK4 skrev:Vil i bruge DUAL VVTI, eller dropper i det, og montere justerbar knasthjul.
Så er det nok nemmere og finde noget til det...


3S-GE har kun VVTi på 4./sidste generation - og DUAL VVTi fra '98 så vidt jeg husker. Motoren er også kendt som beams.

En meget sjælden motor i danmark, denne 3s-ge, specielt i de sidste generationer
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Runesm skrev:
Supra MK4 skrev:Vil i bruge DUAL VVTI, eller dropper i det, og montere justerbar knasthjul.
Så er det nok nemmere og finde noget til det...


3S-GE har kun VVTi på 4./sidste generation - og DUAL VVTi fra '98 så vidt jeg husker. Motoren er også kendt som beams.

En meget sjælden motor i danmark, denne 3s-ge, specielt i de sidste generationer


Det er jeg udemærket klar over, men 99,9% sikker på det er en DUAL VVTI de har...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar