Plenum på na.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Martin J
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 feb 2010, 22:16

Plenum på na.

#1 Indlæg af Martin J »

Yo 8)

Jeg har et plenum/gasspjæld liggende, som jeg købte til et NA-t projekt.

Men grundet div. problemer med told/skat/syn., har jeg overvejet at montere det alligevel på min na motor.

Men det gasspjæld som jeg har købt med til er på 80mm, hvor det jeg kører med nu, er omkring 50 mm.

Hvad vil der ske, hvis jeg monterer det på bilen?

Vil jeg tabe effekt - og hvad med kørbarheden af bilen?

Det er en supra mk4
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

du kan få sådan en dejlig "turbotøven" og der efter en gal acc hvis der som sådan ikke er nogen "gearing" på siden af spjældet. man kan godt køre med det. men det kræver en let fod. :mrgreen: har nemlig prøvet det på min gamle sierra..
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

prøv at forklar hvor omtalte turbotøven skulle komme fra?
der er masser af biler der kører med 3" gasspjæld og alm kabeltræk uden gearing standard. uden de store problemer.
MVH søren
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#4 Indlæg af Captain Slow »

arh,,syntes nu ikke 80mm spjæld er nogen fornøjelse at køre med,

de åbner for meget for let, så man skal godt nok være "let på tå"

jeg ved endnu ikke hvordan min bil blir at køre, men har da et par gange tænkt på om det var smart at fjerne det geaings halløj der sad på orignalt.

kan forestille mig at på en n/a vil der være en forsinkelse på at få alt det luft igennem (det lille originale har nok højere luft hastighed)
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#5 Indlæg af Slavteren »

det er vel en smagssag...

ved godt at det er nogle helt andre ydelser, men min civic har oem et åndsvagt system med et lille og et stort spjæld, og til økokørsel er det såmænd rigtig godt, men til race hader jeg det.. føler at det tager alt for meget af kntrollen. omvendt generer det mig mindre til hverdagskørsel den lidt rykkende kørsel et enkelt større gasspjæld gir.. men det er jo stadig en smagssag.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#6 Indlæg af VRT »

Kunne en progressiv fjeder ikke afhjælpe problemet lidt?
Jeg kører med 72 mm gasspjæld på min, og har absolut ingen problemer, men det afhænger vel lidt af resten af motoren.
Martin J
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 feb 2010, 22:16

#7 Indlæg af Martin J »

Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

.

#8 Indlæg af BANDIT »

Vil æde min gamle hat på at den blir svær at køre dagligt.

På min gamle focus gik jeg fra 55mm(med halvmåne) til 65mm(fladspjæld som det du linker til) , det skal man sku lige vende sig til. Det irreterede mig meget i starten og ved bykørsel
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#9 Indlæg af Captain Slow »

havde sådan et spjæld på min 4agte,,
det var en pestilens at køre med.

minder meget om en on/off kontakt
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#10 Indlæg af VRT »

50 mm gasspjæld til en 3,0 24v lyder da også af meget lidt.
Mit 72 mm gasspjæld kommer fra en 2,9 VR6 12v (190 hk).
Har sådan en na Supra MK4 ikke et stykke over 200 hk?
Besvar