Side 1 af 3
Turbo til volvo motor 2.1-2.3L
: 23 jan 2010, 19:22
af Jakobsen
Hej
Vil lige høre om der er nogle der har erfaringer med lidt forskellige turbo'er på volvo B21-B23 motore. Er lige pt igang med et MS projekt og mangler en passende turbo.
Men der er så utrolig mange muligheder i dag, så hvad skal man vælge. Ku godt tænke mig at høre lidt feedback fra jer andre hvad det angår. Jeg regner selv med effekt mellem 250-320hk max. Angående turbo kan jeg se at Turbomotor.dk sælger en masse fine dog de fleste med extern wg. har også kigget lidt efter Holset turbo'er både HX35/HX40 men så begynder de også at blive store

Garret turbo'er med kuglelejre er ik et must.
: 23 jan 2010, 21:19
af grydesvamp
hvorfor ikke en turbo med extern Wg ?
: 23 jan 2010, 22:10
af Jakobsen
Det har jeg skam heller ik noget imod (: ville bare være nemmere på den 940 manifoldjeg har pt, der har godt nok været en wg der i bunden af manifolden.
: 24 jan 2010, 08:33
af Morten VJ
Jeg er ganske udemærket tilfreds med min Tb3403
En gammel escort cosworth turbo.
Ellers findes der jo Mitsu. 18t og 19t fra volovs R modeller.
Eller en t3/t4 hybrid Med et hjul fra E serien maks trim 50.
En Hx 35 ser helt ok ud. Men den interne wastegate er lige lille nok.
At svejse et rør på udstødnings manifolden, til en ekstern wastegate.
er nok ikke det mest smarte at gøre.
Da manifolden har en tendens til at revne.
MVH
Morten
: 24 jan 2010, 08:41
af lqs
svejs evt et rør på selve turbinesiden af turboen i stedet! altså til wg. brug en elektrodesvejser, med en kæp til sammenføjning af sort/rustfast eller sort/støbegods. det BURDE være til at få til at holde...
MVH søren
: 24 jan 2010, 12:11
af Spirillen
T3T4TOP med intern wg fra turbomotor.dk og portet 940 manifold. kører helt fint på en Volvo B23ET.
Den er "rimelig" hurtig i spool-up og holder pænt ud i rpm.
: 24 jan 2010, 12:45
af Jakobsen
angående extern wg på en 940t manifold, har dog ik selv brugt det på min, det var ham fyren jeg købte den af som havde det monteret.
som du selv siger morten en Cosworth turbo og de Mitsu 18/19T turbo'er er også en god mulighed, men de er ved heller ik helt billige mener hurtig man giver en 7000 svensk for en 18-19t brugt ?
Spirillen hvad laver du af effekt med den turbomotor T3T4TOP turbo ? Er bare lidt nysgerrig

har selv overvejet netop den turbo også
En anden ting er at jeg gerne ville prøve at ha en turbo med Anti Surge kompressor hus, eller bare GT40 style den med 2delt indløb.. men det kan være svært at finde på de små turbo'er.
: 24 jan 2010, 21:00
af Spirillen
Den er ikke blevet målt, men du har jo heller ikke fået hele historien.
Den kører med op til 1,2bar, H knast, portet 405top med sing-sing riller, 10:1 i komp, højoktan benz, tilskuds system osv.
Virker glad nok når den kommer op i tryk, dog ikke helt nok til mit brug, så der skal gøres lidt mere, sikkert noget gas.
: 24 jan 2010, 21:07
af Jakobsen
hehe det lyder vildt nok med kompression og tryk bestemt
Regner selv med noget 405/531 evt portet og noget B21/23ET blok eller FT-FK kommer lidt an på prisen, henter en motor i sverige til projektet. Det skal ikke være extrem men bare en lækker all round bil, men godt med overskud

: 24 jan 2010, 21:18
af Spirillen
Jakobsen skrev:hehe det lyder vildt nok med kompression og tryk bestemt
Regner selv med noget 405/531 evt portet og noget B21/23ET blok eller FT-FK kommer lidt an på prisen, henter en motor i sverige til projektet. Det skal ikke være extrem men bare en lækker all round bil, men godt med overskud

Det er ikke egnet til gadebrug med den opsætning, der var engang vi testede lidt, så skulle den have lidt mere benz i tanken, den kunne ikke nå det op af bakkerne, så fik den 5l blyfri til 10l højoktan, og der var tændingsbank øjeblikkeligt!
Har forresten også et billede et sted, af forskellen på Elring, ren kobber og kobber/skærerings toppakning, der er en forskel kan jeg godt afsløre.
Spændende hvad du får hentet hjem fra Sverige.