Turbo til volvo motor 2.1-2.3L

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

Turbo til volvo motor 2.1-2.3L

#1 Indlæg af Jakobsen »

Hej

Vil lige høre om der er nogle der har erfaringer med lidt forskellige turbo'er på volvo B21-B23 motore. Er lige pt igang med et MS projekt og mangler en passende turbo.

Men der er så utrolig mange muligheder i dag, så hvad skal man vælge. Ku godt tænke mig at høre lidt feedback fra jer andre hvad det angår. Jeg regner selv med effekt mellem 250-320hk max. Angående turbo kan jeg se at Turbomotor.dk sælger en masse fine dog de fleste med extern wg. har også kigget lidt efter Holset turbo'er både HX35/HX40 men så begynder de også at blive store :lol: Garret turbo'er med kuglelejre er ik et must.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

hvorfor ikke en turbo med extern Wg ?
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#3 Indlæg af Jakobsen »

Det har jeg skam heller ik noget imod (: ville bare være nemmere på den 940 manifoldjeg har pt, der har godt nok været en wg der i bunden af manifolden.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Jeg er ganske udemærket tilfreds med min Tb3403
En gammel escort cosworth turbo.

Ellers findes der jo Mitsu. 18t og 19t fra volovs R modeller.

Eller en t3/t4 hybrid Med et hjul fra E serien maks trim 50.

En Hx 35 ser helt ok ud. Men den interne wastegate er lige lille nok.

At svejse et rør på udstødnings manifolden, til en ekstern wastegate.
er nok ikke det mest smarte at gøre.
Da manifolden har en tendens til at revne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

svejs evt et rør på selve turbinesiden af turboen i stedet! altså til wg. brug en elektrodesvejser, med en kæp til sammenføjning af sort/rustfast eller sort/støbegods. det BURDE være til at få til at holde...
MVH søren
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#6 Indlæg af Spirillen »

T3T4TOP med intern wg fra turbomotor.dk og portet 940 manifold. kører helt fint på en Volvo B23ET.

Den er "rimelig" hurtig i spool-up og holder pænt ud i rpm.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#7 Indlæg af Jakobsen »

angående extern wg på en 940t manifold, har dog ik selv brugt det på min, det var ham fyren jeg købte den af som havde det monteret.

som du selv siger morten en Cosworth turbo og de Mitsu 18/19T turbo'er er også en god mulighed, men de er ved heller ik helt billige mener hurtig man giver en 7000 svensk for en 18-19t brugt ?

Spirillen hvad laver du af effekt med den turbomotor T3T4TOP turbo ? Er bare lidt nysgerrig :) har selv overvejet netop den turbo også

En anden ting er at jeg gerne ville prøve at ha en turbo med Anti Surge kompressor hus, eller bare GT40 style den med 2delt indløb.. men det kan være svært at finde på de små turbo'er.
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#8 Indlæg af Spirillen »

Den er ikke blevet målt, men du har jo heller ikke fået hele historien.
Den kører med op til 1,2bar, H knast, portet 405top med sing-sing riller, 10:1 i komp, højoktan benz, tilskuds system osv.

Virker glad nok når den kommer op i tryk, dog ikke helt nok til mit brug, så der skal gøres lidt mere, sikkert noget gas.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#9 Indlæg af Jakobsen »

hehe det lyder vildt nok med kompression og tryk bestemt :wink:

Regner selv med noget 405/531 evt portet og noget B21/23ET blok eller FT-FK kommer lidt an på prisen, henter en motor i sverige til projektet. Det skal ikke være extrem men bare en lækker all round bil, men godt med overskud :popcorn:
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#10 Indlæg af Spirillen »

Jakobsen skrev:hehe det lyder vildt nok med kompression og tryk bestemt :wink:

Regner selv med noget 405/531 evt portet og noget B21/23ET blok eller FT-FK kommer lidt an på prisen, henter en motor i sverige til projektet. Det skal ikke være extrem men bare en lækker all round bil, men godt med overskud :popcorn:

Det er ikke egnet til gadebrug med den opsætning, der var engang vi testede lidt, så skulle den have lidt mere benz i tanken, den kunne ikke nå det op af bakkerne, så fik den 5l blyfri til 10l højoktan, og der var tændingsbank øjeblikkeligt!

Har forresten også et billede et sted, af forskellen på Elring, ren kobber og kobber/skærerings toppakning, der er en forskel kan jeg godt afsløre.


Spændende hvad du får hentet hjem fra Sverige.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Besvar