Side 1 af 2
Olietilgang til turbo - Hvor tæt på udstødningsmanifold?
: 23 jan 2010, 14:55
af Volvo-Dennis
Hej Folkens.
Et spørgsmål er dukket op, i anledning af et lille renoveringsprojekt på min volvo med en B230FT.
Jeg vil have monteret en stålslange til olietilgangen på turbo'en, i stedet for stålrøret.
Jeg har fået fabrikeret en stålslange med de relevante tilslutninger i hver ende, og så er det jeg vil høre om i har en idé om hvor tæt den slange må være på udstødningsmanifolden? Der er jo ikke så meget plads der nede bagved.
Dennis
: 23 jan 2010, 15:53
af Morten VJ
Hvilken temperatur kan slangen tåle??
Men jeg ville under alle omstændigheder undgå at placere slangen imellem turbo og udstødningsmanifold.
MVH
Morten
: 23 jan 2010, 16:03
af Volvo-Dennis
Temperatur ved jeg ikke lige, men finder lige ud af det. Idéen var jo at slangen skulle føres lidt ad samme vej som det orig stålrør, men slangen er jo noget tykkere, så den kommer tættere på manifolden.
Min bekymring er om varmen fra manifolden, kan få olien til at danne noget koks i slangen?
: 23 jan 2010, 16:11
af Morten VJ
Min største bekymring er at slangen smelter, og du får en olie brand!!
Hvis olien skulle kunne kokse i slangen, så havde den nok gjort det i det originale stålrør!
Men hvorfor lave om på noget der virker
MVH
Morten
: 23 jan 2010, 16:23
af Volvo-Dennis
Nu kan jeg ikke lige få fat i ham der har fabrikeret slangen, men den er lavet af noget stålslange som også bruges til noget kran-udstyr. Så den kan holde til temmeligt højt tryk. Det er det eneste jeg lige ved indtil videre.
Fordi jeg vil lave det om, er at det rør der sidder på nu er blevet bukket lidt hist og pist i tidernes morgen, i forbindelse med afmontering af turbo vil jeg tro.
Og de originale "holdere" til at støtte røret passer så ikke. Jeg er bekymret for at røret en dag knækker. Stålrøret skal også trækkes lidt ned til turboen, for at det kan spændes på. Så der er jo en del spændinger i det.
Det var der jeg fik idéen med stålslangen, så ved et evt. fremtidigt turboskift vil røret heller ikke være i vejen. Jeg mener at kunne huske at det gamle AT kit til volvo'erne blev leveret med en stålslange til olietilgangen? Men hvordan den så skulle føres, ved jeg så ikke.
Dennis
: 23 jan 2010, 16:39
af Morten VJ
I tidernes morgen startede jeg med en AT motor som grundlag for min motor.
Og jeg fik ikke en fornem stålomspunden slange med.
Billedet viser den slange, og føringen af denne.
Mit bud er at den er over 20 år gammel, og har ingen problemer med varme.
MVH
Morten
: 23 jan 2010, 16:49
af Jakobsen
Hvis man er bange for varme under manifolden kan man også køre olien ud under vand pumpen, der sidder en prop man kan skrue ud (: så man får olie tryk ud foran på blokken
: 23 jan 2010, 17:11
af Volvo-Dennis
Tak for info! Jeg har netop fået at vide at slangen kan holde til 300 grader.
: 23 jan 2010, 18:08
af HenrikGM
Volvo-Dennis skrev:Tak for info! Jeg har netop fået at vide at slangen kan holde til 300 grader.
Det var ellers ikke så lidt. Hvad er den slange lavet af???
: 23 jan 2010, 19:11
af Volvo-Dennis
Jeg aner det ikke. Det fik jeg bare fortalt. Men jeg kan fornemme på din kommentar, at det ikke er noget de normalt holder til?