Olietilgang til turbo - Hvor tæt på udstødningsmanifold?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Olietilgang til turbo - Hvor tæt på udstødningsmanifold?

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej Folkens.

Et spørgsmål er dukket op, i anledning af et lille renoveringsprojekt på min volvo med en B230FT.
Jeg vil have monteret en stålslange til olietilgangen på turbo'en, i stedet for stålrøret.
Jeg har fået fabrikeret en stålslange med de relevante tilslutninger i hver ende, og så er det jeg vil høre om i har en idé om hvor tæt den slange må være på udstødningsmanifolden? Der er jo ikke så meget plads der nede bagved.

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Hvilken temperatur kan slangen tåle??
Men jeg ville under alle omstændigheder undgå at placere slangen imellem turbo og udstødningsmanifold.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Temperatur ved jeg ikke lige, men finder lige ud af det. Idéen var jo at slangen skulle føres lidt ad samme vej som det orig stålrør, men slangen er jo noget tykkere, så den kommer tættere på manifolden.
Min bekymring er om varmen fra manifolden, kan få olien til at danne noget koks i slangen?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Min største bekymring er at slangen smelter, og du får en olie brand!!
Hvis olien skulle kunne kokse i slangen, så havde den nok gjort det i det originale stålrør!

Men hvorfor lave om på noget der virker :?:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#5 Indlæg af Volvo-Dennis »

Nu kan jeg ikke lige få fat i ham der har fabrikeret slangen, men den er lavet af noget stålslange som også bruges til noget kran-udstyr. Så den kan holde til temmeligt højt tryk. Det er det eneste jeg lige ved indtil videre.

Fordi jeg vil lave det om, er at det rør der sidder på nu er blevet bukket lidt hist og pist i tidernes morgen, i forbindelse med afmontering af turbo vil jeg tro.
Og de originale "holdere" til at støtte røret passer så ikke. Jeg er bekymret for at røret en dag knækker. Stålrøret skal også trækkes lidt ned til turboen, for at det kan spændes på. Så der er jo en del spændinger i det.

Det var der jeg fik idéen med stålslangen, så ved et evt. fremtidigt turboskift vil røret heller ikke være i vejen. Jeg mener at kunne huske at det gamle AT kit til volvo'erne blev leveret med en stålslange til olietilgangen? Men hvordan den så skulle føres, ved jeg så ikke.

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

I tidernes morgen startede jeg med en AT motor som grundlag for min motor.
Og jeg fik ikke en fornem stålomspunden slange med.
Billedet viser den slange, og føringen af denne.
Billede

Mit bud er at den er over 20 år gammel, og har ingen problemer med varme.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#7 Indlæg af Jakobsen »

Hvis man er bange for varme under manifolden kan man også køre olien ud under vand pumpen, der sidder en prop man kan skrue ud (: så man får olie tryk ud foran på blokken
Senest rettet af Jakobsen 23 jan 2010, 17:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#8 Indlæg af Volvo-Dennis »

Tak for info! Jeg har netop fået at vide at slangen kan holde til 300 grader.
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:Tak for info! Jeg har netop fået at vide at slangen kan holde til 300 grader.


Det var ellers ikke så lidt. Hvad er den slange lavet af???
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#10 Indlæg af Volvo-Dennis »

Jeg aner det ikke. Det fik jeg bare fortalt. Men jeg kan fornemme på din kommentar, at det ikke er noget de normalt holder til?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Besvar