Oliekøler på "hovedet"
Redaktør: Moderatorer
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Oliekøler på "hovedet"
Er ved at monterer oliekøler på raceren og den bedste måde mht. plads er et sted hvor den kommer til at sidde med tilslutningerne nedad, vil det give problemer?
Skal der egentlig luftes ud lige som i en vandkøler?
Skal der egentlig luftes ud lige som i en vandkøler?
- martin høj
- Mester Medlem
- Indlæg: 517
- Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
- Geografisk sted: KBH
Ville mene det ikke var skide smart.Tror olie vil løbe retur til
bundkar.Men hvis den ikke sidder højt burde det vel være ok.
og den vil sikkert være lidt længere tid om og bygge olietryk.
Nej skal ikke luftes ud.Men hvis det er nyrenoveret motor ville jeg nok fylde olie i slanger hvis muligt.
Hvad er det egentlig for bil/motor
Hilsen Martin
bundkar.Men hvis den ikke sidder højt burde det vel være ok.
og den vil sikkert være lidt længere tid om og bygge olietryk.
Nej skal ikke luftes ud.Men hvis det er nyrenoveret motor ville jeg nok fylde olie i slanger hvis muligt.
Hvad er det egentlig for bil/motor
Hilsen Martin
Corolla Gti Turbo
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Tak skal I have.
Jeg søgte lidt mere på emnet i nat og fandt bl.a. en vejledning vedr. oliekølere på små fly, og der var det lige meget hvad der var op og ned.
Så jeg sætter dem som det passer bedst.
Martin, det er en nybyget 1050cc motor til min Fiat 127, der gerne skulle yde omkring 110-120 hk. hvis alt virker som jeg håber
Jeg søgte lidt mere på emnet i nat og fandt bl.a. en vejledning vedr. oliekølere på små fly, og der var det lige meget hvad der var op og ned.
Så jeg sætter dem som det passer bedst.
Martin, det er en nybyget 1050cc motor til min Fiat 127, der gerne skulle yde omkring 110-120 hk. hvis alt virker som jeg håber
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Yugo Turbo skrev:på hovedet, på skrå eller på maven, det er ligegyldigt, olien skal nok komme med rundt når der kommer tryk på systemet.
Olien kommer rundt, ja, men var fidusen ikke at køleren skulle køle olien?
Hvis køleren er halv fuld af luft, så er der kun det halve volumen, og den del af køleren der er luft i, den er uden kølevirkning. Kan man leve med det, så skal man nok vælge en mindre køler fra start!
Tilgengæld fungerer luftboblen som en fjeder, så oliekøleren tømmer sig selv når motoren er stoppet. Hvis man ikke tænker sig om, så risikerer man at få flere sekunders ventetid før der er olietryk i motoren på denne måde, lidt afhængigt af hvordan oliekøleren er indsat.
Ligegyldigt? Ikke i min verden.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
jeg mener helt bestemt at luften vil komme med ud i systemet ved drift. det er jo ikke en radiator uden tryk på. ville da mene at luften vil blive "revet med" når det hele kører... Har i alt fald set en del med denne montering, som ikke havde bemærket at der skulle være problemer med det.
Brap brap brap...


-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
et. en radiator kører med tryk, ofte helt op til 2bar
to. det er ikke tryk der river noget luft ud af køleren eller radiatoren. det er flow. blot mine iagtagelser om emnet....
PS. tre. der er masser af mennesker i bilverdenen, der aldrig får øje på grunden til deres problemer.... der bliver ofte kigget mere på, hvad der ser smart ud og hvad alle andre bruger, end som at tænke over hvorfor tingene egentlig virker, eller ikke virker!
argumentet med at man tit ser oliekølere vendt på hovedet, og at disse udlufter (derfor) sig selv, er i mine øjne et glimrende eks på denne tankegang. noget så simpelt som at sætte en finger på køleren, for at mærke om temperatur var ens oppe og nede kunne måske fortælle en del.
MVH søren
to. det er ikke tryk der river noget luft ud af køleren eller radiatoren. det er flow. blot mine iagtagelser om emnet....
PS. tre. der er masser af mennesker i bilverdenen, der aldrig får øje på grunden til deres problemer.... der bliver ofte kigget mere på, hvad der ser smart ud og hvad alle andre bruger, end som at tænke over hvorfor tingene egentlig virker, eller ikke virker!
argumentet med at man tit ser oliekølere vendt på hovedet, og at disse udlufter (derfor) sig selv, er i mine øjne et glimrende eks på denne tankegang. noget så simpelt som at sætte en finger på køleren, for at mærke om temperatur var ens oppe og nede kunne måske fortælle en del.
MVH søren
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
