Oliekøler på "hovedet"

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Oliekøler på "hovedet"

#1 Indlæg af Brisse »

Er ved at monterer oliekøler på raceren og den bedste måde mht. plads er et sted hvor den kommer til at sidde med tilslutningerne nedad, vil det give problemer?
Skal der egentlig luftes ud lige som i en vandkøler?
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#2 Indlæg af martin høj »

Ville mene det ikke var skide smart.Tror olie vil løbe retur til
bundkar.Men hvis den ikke sidder højt burde det vel være ok.
og den vil sikkert være lidt længere tid om og bygge olietryk.
Nej skal ikke luftes ud.Men hvis det er nyrenoveret motor ville jeg nok fylde olie i slanger hvis muligt.
Hvad er det egentlig for bil/motor

Hilsen Martin
Corolla Gti Turbo
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#3 Indlæg af Yugo Turbo »

på hovedet, på skrå eller på maven, det er ligegyldigt, olien skal nok komme med rundt når der kommer tryk på systemet.
Brap brap brap...
Billede
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#4 Indlæg af Brisse »

Tak skal I have.
Jeg søgte lidt mere på emnet i nat og fandt bl.a. en vejledning vedr. oliekølere på små fly, og der var det lige meget hvad der var op og ned.
Så jeg sætter dem som det passer bedst.

Martin, det er en nybyget 1050cc motor til min Fiat 127, der gerne skulle yde omkring 110-120 hk. hvis alt virker som jeg håber :popcorn:
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Yugo Turbo skrev:på hovedet, på skrå eller på maven, det er ligegyldigt, olien skal nok komme med rundt når der kommer tryk på systemet.


Olien kommer rundt, ja, men var fidusen ikke at køleren skulle køle olien?

Hvis køleren er halv fuld af luft, så er der kun det halve volumen, og den del af køleren der er luft i, den er uden kølevirkning. Kan man leve med det, så skal man nok vælge en mindre køler fra start!

Tilgengæld fungerer luftboblen som en fjeder, så oliekøleren tømmer sig selv når motoren er stoppet. Hvis man ikke tænker sig om, så risikerer man at få flere sekunders ventetid før der er olietryk i motoren på denne måde, lidt afhængigt af hvordan oliekøleren er indsat.

Ligegyldigt? Ikke i min verden.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#6 Indlæg af Yugo Turbo »

jeg mener helt bestemt at luften vil komme med ud i systemet ved drift. det er jo ikke en radiator uden tryk på. ville da mene at luften vil blive "revet med" når det hele kører... Har i alt fald set en del med denne montering, som ikke havde bemærket at der skulle være problemer med det.
Brap brap brap...
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

et. en radiator kører med tryk, ofte helt op til 2bar
to. det er ikke tryk der river noget luft ud af køleren eller radiatoren. det er flow. blot mine iagtagelser om emnet....
PS. tre. der er masser af mennesker i bilverdenen, der aldrig får øje på grunden til deres problemer.... der bliver ofte kigget mere på, hvad der ser smart ud og hvad alle andre bruger, end som at tænke over hvorfor tingene egentlig virker, eller ikke virker!
argumentet med at man tit ser oliekølere vendt på hovedet, og at disse udlufter (derfor) sig selv, er i mine øjne et glimrende eks på denne tankegang. noget så simpelt som at sætte en finger på køleren, for at mærke om temperatur var ens oppe og nede kunne måske fortælle en del.
MVH søren
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#8 Indlæg af Yugo Turbo »

det har du naturligvis ret i. på med fingeren...
Brap brap brap...
Billede
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#9 Indlæg af Brisse »

Fingeren kommer i brug lige så snart jeg har fået lavet slanger til oliekøleren.
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#10 Indlæg af K-FINN »

Jeg arbejder med vandværker til dagligt.
Det kan være ret vanskeligt og lufte rør system ud, når der er en opsløjfning.

Jeg ville ikke vende køler på hovedet.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar