SPØRG TIL TURBO - hvordan, hvorfor, hvornår...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

SPØRG TIL TURBO - hvordan, hvorfor, hvornår...

#1 Indlæg af JPP »

Vi prøver med et lille ... eksperiement, hvor emnet er oprettet og der spørges til emnet.

Spørg :cooking:

Eksempler:
Hvordan virker en turbo?
Hvad er T2, T25, T3, T4 for noget, er det faste størrelser på turbo?
Hvad er en turbo exducer / inducer og hvorfor byttes de rundt på kompressor/turbine??
Hvad er og betyder A/R egentlig??
Hvordan skal en turbo vende i forhold til olie ind/udtag
Hvad er antisurge eller reflow??
Hvordan styres ladetrykket??
Hvad er biturbo, twinturbo, twininlet, divided inlet??
Hvad er pulssystem?
Hvad er modtryk?
Hvad betyder "at gå ud over mappet"?
Hvordan læser jeg kompressormap, hvad kan det bruges til??
Hvordan læser jeg turbinemap??
osv ..
osv .. find selv på flere!
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Første emne vedr. kompressionsforhold er efterfølgende klippet ud som separat emne og flyttet hertil http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?p=151289#151289
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Tråden er oprettet til at der kan spørges ind til emnet Turbo. Udvikler emnet sig så flyttes det evt. som med kompressionforholdet ovenover.

Så skyd løs fra hoften ... :)
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#4 Indlæg af VRT »

Hvad fortæller trimmet om?
Findes der flere forskellige trim på ex. gt3582, eller varierer trimmet kun mellem forskellige modeller såsom gt3076 og gt3582?
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#5 Indlæg af ae86 »

Lindahl skrev:Hvad fortæller trimmet om?
Findes der flere forskellige trim på ex. gt3582, eller varierer trimmet kun mellem forskellige modeller såsom gt3076 og gt3582?

Det er ofte samme turbo man "graduerer" med trim.... Trim er en måde at beskrive forholdet mellem ind og ud ... det gælder både for turbinen og kompressoren ...

Så kort fortalt er det forholdet der fortæller hvor "stejl" kompressor "impeller hjulet" er eller hvor "stejlt" turbine hjulet er..
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#6 Indlæg af VRT »

Men hvad kan man vurdere udfra trimmet? Hvordan påvirker et større trim spids-effekt og effektforløb? Har man mulighed for, at ændre trimmet?
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#7 Indlæg af Jakobsen »

Håber den her kan komme ind under turbo også :D

Har set nogle biler der køre med en turbo til extern Wastegate hvor den ik er monteret på altså wastegaten i stedet sidder der en slags blowoff ventil som åbner ved et given tryk og den vej igennem styres trykket ind i motoren, men selve turbo'en må jo så stadig lade helt uden kontrol ? Er der nogle der har prøvet dette ??
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#8 Indlæg af m power »

Jakobsen skrev:Håber den her kan komme ind under turbo også :D

Har set nogle biler der køre med en turbo til extern Wastegate hvor den ik er monteret på altså wastegaten i stedet sidder der en slags blowoff ventil som åbner ved et given tryk og den vej igennem styres trykket ind i motoren, men selve turbo'en må jo så stadig lade helt uden kontrol ? Er der nogle der har prøvet dette ??


jep det har jeg for ca 20år siden :D det var på en opel kadett 1,2 turbo
med 120hk 8)
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#9 Indlæg af Jakobsen »

hehe jaa okay :D så langt tilbage mener jeg nu ikke hehe. men er der nogle der har erfaring med det ?
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#10 Indlæg af m power »

det er hård kost for turboen, det er ikke noget jeg ville bruge den dag i dag.
Besvar