Diesel blandingsforhold

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Diesel blandingsforhold

#1 Indlæg af TB206HDI »

Argh har glemt hvordan jeg regner lambda værdien ud for en diesel. :/
Nogle der kan hjælpe.

1197ccm total motorvolumen, "effektivitet" 93.9% (dette er løst regnet ud, det er muligt den er gal), 1.35Bar, 76.1mm3 diesel.

Er der nogle der kan forholdsvis præcist fortælle mig blandingsforholdet og/eller lambda værdien?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

hvorfor regne i stedet for at MÅLE? i med en bredbåndssonde ala LM1 og få tallene live. MVH søren
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#3 Indlæg af uno »

hvad vil du bruge lambda til på en diesel?

for at finde lambda skal der lige lidt flere tal på bordet.
tryk i indsugningen.
luft temp. i indsugnignen.

jeg kan ikke huske hvor mange kilo luft der går til 1kg diesel men på benz er det 1:14,7

hvis vi lige antager at det er 1:16 for diesel er formlen:

massen luft/16*massen diesel =lambda

mener diesel vejer ca 0,8kg/liter 1l= 1.000.000mm3

da jeg kørte traktortræk var den eneste måde vi så på blandingen om røgen var sort.
sort røg =luft mangel
ikke sort røg =diesel mangel.
det er mål for den filosofi at en dieselmotor kun kan få for mange o/min
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

vil bruge det til nøjagtig det samme som på en benzin eller metanol eller gasmotor!
talene er forskellige. men 16 eller 17kilo luft til et kilo diesel er ikke helt forkert for max power. det giver samtidig masser af røg. egt er heller ikke dårlige oplysninger at have. der er ikke noget mystik i dette emne. alle oplysninger kan findes på nettet. på min standard (moderne) diesel sidder der to lampdasonder. de sidder der nok ikke fordi de ikke kan bruges...
MVH søren
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#5 Indlæg af TB206HDI »

lqs skrev:hvorfor regne i stedet for at MÅLE? i med en bredbåndssonde ala LM1 og få tallene live. MVH søren


Jeg vil gerne sjusse mig frem til en lambda værdi inden jeg flasher bilen ;) jeg ved hvor mange mm3 der skal til på de forskellige biler og hvor meget de kan tage inden EGT bliver for høj og inden de begynder at ryge. Men jeg ville gerne regne lambda værdi ud inden :)
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#6 Indlæg af TB206HDI »

uno skrev:hvad vil du bruge lambda til på en diesel?


Se om den kan tage mere LOL :)

uno skrev:for at finde lambda skal der lige lidt flere tal på bordet.
tryk i indsugningen.
luft temp. i indsugnignen.


Tryk i indsugningen, står i mit indlæg, men den er 2350mbar (eller 1.35bar over atmosfærisk tryk). Indsugningstemp er irrelevant her :)

uno skrev:jeg kan ikke huske hvor mange kilo luft der går til 1kg diesel men på benz er det 1:14,7


regn med 15:1 for lambda 1.

uno skrev:hvis vi lige antager at det er 1:16 for diesel er formlen:

massen luft/16*massen diesel =lambda

mener diesel vejer ca 0,8kg/liter 1l= 1.000.000mm3


Du skal sammenligne vægt imod vægt eller volumen imod volumen, du kan ikke blande dem sammen. :) Men regn med 0.84

uno skrev:da jeg kørte traktortræk var den eneste måde vi så på blandingen om røgen var sort.
sort røg =luft mangel
ikke sort røg =diesel mangel.
det er mål for den filosofi at en dieselmotor kun kan få for mange o/min


Til traktortræk er man vel også ret ligeglad med EGT? Det er jeg bestemt ikke, jeg gider heller ikke trække en sort sky efter mig.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

TB206HDI skrev:[
Til traktortræk er man vel også ret ligeglad med EGT? Det er jeg bestemt ikke, jeg gider heller ikke trække en sort sky efter mig.


Helt forkert. De traktortrækkere på diesel der er ligeglade med EGT er enten bagud, eller har en havareret motor, groft sagt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

hvor kommer ideen med at indsugningstemperatur er ligegyldig?
hvad vejer 1M3 luft der er 20grader? hvad vejer 1M3 der er 200grader?
MVH søren
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#9 Indlæg af TB206HDI »

lqs skrev:hvor kommer ideen med at indsugningstemperatur er ligegyldig?
hvad vejer 1M3 luft der er 20grader? hvad vejer 1M3 der er 200grader?
MVH søren



Fordi ecu selv kompenserer for lufttemperaturen og justerer indsprøjtet mængde efter det. Derfor er temp. i dette tilfælde ligegyldig. Men hvorfor vil du regne i vægt når du har massen?

..men ved 25 grader og 1Atm vejer 1M3 atmosfærisk luft ca. 1200gram, det er denne basisværdi ecu selv kompenserer for.
Besvar