Funktion af ladetryksstyring

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

Funktion af ladetryksstyring

#1 Indlæg af Blob »

Hej Folkens

Nyt begynderspørgsmål:

Hvilke fordel er der ved at køre med en elektronisk ladetryksstyring?

Mulighed for flere ladetryksniveauer.
Udlæsning af aktuel ladetryk


Men den kan vel ikke øge motorens ydeevne, da turboen jo ikke kan yde mere end hvad den fysisk er bygget til?


Mvh Jakob
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

Re: Funktion af ladetryksstyring

#2 Indlæg af duckstar »

Blob skrev:Men den kan vel ikke øge motorens ydeevne, da turboen jo ikke kan yde mere end hvad den fysisk er bygget til?


Korrekt. Men man kan i visse tilfælde, hvor den mekaniske eller oprindelige ladetryksstyring er ringe designet, optimere på hvornår turboen begynder åbner wastegate, undgå wastegate creep osv.

Lad os antage din turbo lader max. ved 3.000 omdr. oprindeligt styret af mekanisk aktuator. Med elektronisk og korrekt opsat ladetryksstyring, potentielt 0,1-0,2 bars tryk højere mellem 2.000-3.000 omdr. vil betyde rundt regnet 10-20 hk mere i det område. Men det er kun hvis systemet ikke er godt nok lavet i forvejen.
Vh. Anders
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#3 Indlæg af Blob »

Okay der kan man bare se.

Jeg tror jeg bare lader wastegaten styre sig selv i første omgang. Så kan man jo altid bygge videre hvis jeg synes behovet måtte være der.

Jo mindre teknik man starter ud med, des mindre er der jo som kan gå galt
:D

Jakob
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#4 Indlæg af duckstar »

Et eksempel:

Jeg kørte på aktuatortryk på min gamle Fiat. Bleede for at få trykket op i første omgang. Fik til sidst en elektronisk styring på. Det gav 0,25 bars tryk mere fra 1.800-4.000 omdr. Cirka 18 heste mere i det område var bestemt noget der kunne mærkes da topydelsen kun var 150 hk.
Vh. Anders
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#5 Indlæg af Blob »

Ja okay det er jo procentvis meget.

Jeg har en 38mm MVS Tial wastegate, og har så købe lidt forskellige fjedre, så jeg kan justere trykket. Ja mit mål er jo 170-200hk, på sådan en lille 1745cc. De 170hk skulle kunne opnåes v. 0,7bar, så nu må jeg se hvordan det kommer til at holde stik.

Jeg kan se at der er mange forskellige fabrikater og prisklasser hvad angår sådan nogle ladetryksstyringer, så der bliver vidst meget at sætte sig ind i, inden man farer ud og køber en.

Jeg kiggede af nysgerrighed på sådan et E-boost2 sæt, men hvordan ser giveren/ventilen ud? Man skal vel ikke have slangerne helt op til uret.

Motoren skal i morgen ned til nogle gutter som skal lave rustfri trykrør, og lidt manifold. Designet er dog ikke 100% fastlagt, så hvis jeg engang skulle finde på at ville have sådan en trykstyring ville det jo være rart at vide hvor meget plads jeg skal afsætte til det.

Jakob
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Hvorfor ikke bruge MS til at styre trykket.
Openloop styringen virker upåklageligt.
Og du kan sætte tryk ift. speederstilling, dog ikke mindre end wastegatens grundtryk!

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#7 Indlæg af Blob »

Hmm fordi jeg ikke vidste at man kunne det. Der kan man bare se.

Det var da værd at undersøge. Jo færre systemer des bedre.
Men for nemhedens skyld holder jeg det så simpelt som muligt i første omgang. Så kan jeg vokse med opgaven :D
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#8 Indlæg af m power »

e-boost2 skal have en slange op til uret.

den er nem at programere.

hvad angår plads, så fylder 3-vejs ventilen ikk mere end ca 3x4cm.

montering af ventilen er også nem, der skal en slange fra turbo/trykrør til nederste studs på wastegate , den skal der så et T-stykke på hvor der så skal monteres en slange der går til 3-vejs ventilens port 1.

fra 3-vejs ventilens port 2 skal der så monteres en slange der går til øverste studs på wastegaten

port 3 på 3-vejs ventilen skal gå ud i det fri.

jeg skal selv have en e-boost på min toyota, havde også en på min tidligere bmw.
Besvar