Side 1 af 3
Kortere på literen med v-power
: 21 sep 2009, 17:13
af tyson2
Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.
: 21 sep 2009, 17:42
af Morten VJ
Et vildt gæt er det du vinder ved maks belastning, taber du ved dellast.
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.
Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!
Og så er der lige det med højrefoden
MVH
Morten
: 21 sep 2009, 18:15
af tyson2
Morten VJ skrev:Et vildt gæt er det du vinder ved maks belastning, taber du ved dellast.
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.
Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!
Og så er der lige det med højrefoden
MVH
Morten
Klampen er i bund fra bilen blir startet til den blir slukket
Men netop fordi det brænder langsommere, burde det vel give bedre økonomi. Eller ihvertfald ikke gøre den dårligere. Også ved dellast. Det siger min logik mig da ihvertfald.
: 21 sep 2009, 20:35
af Transitfar
Morten VJ skrev:Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.
Har du evt nogle links til, hvor jeg kan det henne?
Oktantal
V-power er mig bekendt 99 oktan, og hvis tændingsmappet er optimeret til 99 oktan, er det vel meget naturligt at bilen ikke kører optimalt på 95 oktan.
Og "ikke kører optimalt" er automatisk lig med større brændstofforbrug

: 21 sep 2009, 22:15
af tonnilerche
Transitfar skrev:Morten VJ skrev:Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.
Har du evt nogle links til, hvor jeg kan det henne?
OktantalV-power er mig bekendt 99 oktan, og hvis tændingsmappet er optimeret til 99 oktan, er det vel meget naturligt at bilen ikke kører optimalt på 95 oktan.
Og "ikke kører optimalt" er automatisk lig med større brændstofforbrug

ja, men det er jo omvendt... Den er sat op til vpower, men samtidig kortere på literen med vpower...
: 21 sep 2009, 22:17
af K-FINN
Tror ganske enkelt ikke på det...
: 21 sep 2009, 22:18
af tyson2
Supra MK4 skrev:Tror ganske enkelt ikke på det...
Gør jeg heller ikke. Men det er et faktum.
: 22 sep 2009, 09:10
af kadettcqp
Jeg har hørt flere der har haft den omvendte oplevelse selv på biler der ikke var mappet ind til V-power og alligevel kørte længere på literen, men har aldrig hørt om folk der kørte mindre på literen på V-power medmindre at højrefoden selvfølgelig blev tungere.
: 22 sep 2009, 13:42
af tyson2
kadettcqp skrev:Jeg har hørt flere der har haft den omvendte oplevelse selv på biler der ikke var mappet ind til V-power og alligevel kørte længere på literen, men har aldrig hørt om folk der kørte mindre på literen på V-power medmindre at højrefoden selvfølgelig blev tungere.
Det gir heller ingen mening at køre kortere på V-power. Derfor jeg oprettede emnet.
Har lidt en mistanke om de måske snyder med V-poweren på Shell. Altså man ikke får den mængde man betaler for. Måske man skulle til at tanke med et målebæger

: 22 sep 2009, 14:20
af Hojannes
Hmmm.... ja jeg har ikke villet poste i frygt for at blive mere til grin
Min OPLEVELSE er, at min 2.0t som er chippet til v-power køre bedre og længere på 98... (statoil)
har dog ikke prøvet 95, da jeg har fået den opfattelse at motoren tager skade af dette, kan det bekræftes?