Tikke lyd når moteren er kold

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Tikke lyd når moteren er kold

#1 Indlæg af Danny Salling »

Min motor er begyndt at tikke når den er kold, faktisk har der altid været en lille bitte smule at høre (har alle brugte biler med hydrauliske løfter ikke det) men nu er det blevet højere. Det kan godt høres når den er varm også men så er det "bare" den lille smulle man kan høre som man altid har kunne. Det område hvor man kan høre den tikken ligger mellem 700 og 2200 omdrejninger, derover kan man ikke høre det mere. Hvis det var løfterne ville det så ikke være hele tiden og ikke kun ved bestemte omdrejninger? Har haft xr3i og rs turbo for nogle år siden, og de biler tikker ret meget, men det er så også ved alle omdrejninger, så vil lige høre om det er anderledes med en vr6.
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#2 Indlæg af needspeed »

Tja, min Golf TD tikkede lidt on/off, alt efter omdrejninger.
Det blev så mere konstant, så skiftede ventilløfterne og der har været ro siden.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#3 Indlæg af Danny Salling »

Det er bare et helvede i forhold til sådan en gammel escort mk.4 at skifte løftere på en vr6, knasterne skal ud og jeg har ikke noget værktøj til at låse dem fast med eller nogen guide til hvordan man skal gøre på sådan en fyr, men der er ikke andet for at få fat i en der kan skifte dem for mig så, hvis det er der problemet ligger. Motoren har gået 158.000 ca. så det er vel også der omkring at de skal skiftes, eller hvordan?
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#4 Indlæg af martin høj »

Er det efter du har skiftet olie??
Eller.
Måske det ville hjælpe med anden olie.
Kom til og tænke på noget andet.
Det er vel ikke kædestøj du har.
Corolla Gti Turbo
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#5 Indlæg af Danny Salling »

Olien har kørt, så vidt jeg husker, omkring 4000/5000 km. Det skulle ikke gerne være kædestøj, de blev skiftet sammen med glideskinnerne og kædestrammerne samt toppakningen for godt 14.000 siden. Den bruger en liter olie på 1000 km ligesom de fleste vr6´ere gør (hvilket ifølge vw er helt normalt) så olien når heller aldrig at blive gammel. Kan det være kæresten (nu ekskæresten) der har kørt den for hårdt når den har været kold? Hun har haft lånt bilen og kørt ca. 400 km i den, og derefter er tikkelydene blevet højere. Men det kan selvfølgelig også bare være et tilfælde at det lige er når hun har kørt i den at den så bagefter tikker højere. Personligt giver jeg den ALDRIG omdrejninger over 2500 med kold motor, venter pænt til den er oppe på ca. 70 grader i olien før den får lov at bundtrække og højere omdrejninger.
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#6 Indlæg af BANDIT »

Du har ikke spåner i olien vel
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#7 Indlæg af Danny Salling »

Nej olien ser faktisk fin nok ud, synes det er meget mærkeligt at det lige er kommet, men som sagt kan det jo være et tilfælde.
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#8 Indlæg af uno »

kører du på en tynd olie?
det er ikke sommer mere, kører du altid på samme slags olie?
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#9 Indlæg af Danny Salling »

Jeg kører på det som vw foreskriver til sådan en motor nemlig 5/40, men går over til 10/40 om ikke så længe.
Besvar