wastegate - hvor stor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Scarface
Medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2009, 12:23
Geografisk sted: aabenraa

wastegate - hvor stor?

#1 Indlæg af Scarface »

halløj allesammen, jeg går og planlægger at hæve mine hk til 600-650hk, og har pt en hks ex. wastegate 40mm men er det nok? ka den følge med resten af opsætningen?
toyota supra mk3 1,5JZ TT-R single turbo
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Det afhænger af din motor og luftforbrug. Du kan have en motor som laver dine 500-600hk uden turbo, andre med 2 bar.
Jo lavere ladetryk jo større WG.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Jeg ville prøve den nuværende først!
Hvis ladetrykket stiger med omdrejningerne så er den for lille :wink:

Det med at sætte en hk størrelse på wastegate ventil størrelsen.
Er umuligt da der spiller mange andre parametre ind, end kun effekten.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Scarface
Medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2009, 12:23
Geografisk sted: aabenraa

#4 Indlæg af Scarface »

argh ja okay, jeg gør det lige lidt mere præcist så..:) bilen det går ud over, er min supra med 1JZGTE motor, og turboen jeg har tænkt mig at bruge er en turbonetics GT-K 650, motorstyring blir nok Apexi fc.

jeg har kigget på diverse købekits (laver dog mit eget selv) og de bruger alle 50mm eller over...?
toyota supra mk3 1,5JZ TT-R single turbo
Brugeravatar
Scarface
Medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2009, 12:23
Geografisk sted: aabenraa

#5 Indlæg af Scarface »

JakobM skrev:Jo lavere ladetryk jo større WG.


ladetrykket blir nok i den højere ende, men ca 1,5-1,8 bar...:)
toyota supra mk3 1,5JZ TT-R single turbo
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#6 Indlæg af JPP »

Selvom du sigter efter forholdsvis højt ladetryk, så ville jeg på den bil til hver tid vælge minimum 50mm.
Brugeravatar
Scarface
Medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2009, 12:23
Geografisk sted: aabenraa

#7 Indlæg af Scarface »

JakobM skrev:Selvom du sigter efter forholdsvis højt ladetryk, så ville jeg på den bil til hver tid vælge minimum 50mm.


har du en særlig grund til det? for gider nemlig ikke til at skyde ekstra knaster efter større wastegate, hvis det ikke er nødvendigt... de penge vil jeg hellere gemme til en ny indsugning...:)
toyota supra mk3 1,5JZ TT-R single turbo
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#8 Indlæg af m power »

er der nogen speciel grund til at du har valgt at det skal være gtk serien :coffee:
Brugeravatar
Scarface
Medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2009, 12:23
Geografisk sted: aabenraa

#9 Indlæg af Scarface »

m power skrev:er der nogen speciel grund til at du har valgt at det skal være gtk serien :coffee:


nah, mest fordi det er den nyeste, og de skriver så meget om den forbedrede aerodynamik etc, så tænkte den skulle prøves. plus at den jo er pisse flot.. ;)
toyota supra mk3 1,5JZ TT-R single turbo
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#10 Indlæg af K-FINN »

Tror 50mm er RIGELIG stor..

Kammerat koere med en 38mm paa en RB25 motor med T70 turbo og anden indsug, den kan holde trykket nede paa standard tryk som WG er, 0,4 bar...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar