Mapsensor eller luftmasse?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Hojannes
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 sep 2004, 02:54

Mapsensor eller luftmasse?

#1 Indlæg af Hojannes »

Nu er jeg da totalt i tvivl, nu har jeg fået lavet mit olie rør til turboen efter den skød det hele af.

Længe leve svensk motor forsikring :)

MEN mit gamle problem har jeg stadig, selvom jeg da havde krydset fingre for at det også var taget med :(

Men jeg har motorlampen tændt, og har fået udlæst problemet, den gang lød det Manifold pressure. Hvilket i mit hoved betød fejl på mapsensor.

Men efter mit besøg ved opel, siger han at han havde fundet motorlampen tændt, og de havde derfor testet, og han siger så at det er luftmængde måleren der skal skiftes, og at fejlen skyldes at bilen er chippet.

Hvem skal jeg snart tro på, det er lige lovlig voldsomt at skifte begge følere.

Kom frem, hvad tror i fejlen er?

Hvis jeg brænder den max af et par gange lige i træk går bilen i nødprogram og over på 3 cyl (sådan lyder det) når jeg så slukker og starter er vi tilbage igen, men stadig med motorlampen tændt.
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

Re: Mapsensor eller luftmasse?

#2 Indlæg af duckstar »

Hojannes skrev:Hvis jeg brænder den max af et par gange lige i træk går bilen i nødprogram og over på 3 cyl (sådan lyder det) når jeg så slukker og starter er vi tilbage igen, men stadig med motorlampen tændt.


Hvis den har både LLM og MAP sensor, og den udlæser fejl på MAP sensor ser jeg da ingen grund til at skifte LLM.

Når du slukker bilen og starter den igen, og den kører fint med motorlampen tændt, skyldes det at bilen er i nødprogram og kører på statiske værdier i motorstyringen (til den fede side).

Dit værksted har da ikke noget belæg for at sige at chiptuningen er skyld i motorlampen.

Man skifter dog ikke stumper på formodning. Hvis jeg skulle lave diagnose på den, ville jeg tjekke værdierne fra hhv LLM og MAP sensor under tomgang, del- og fuldlast og tjekker op på referenceværdierne.

En fejlkodeudlæsning kan aldrig stå alene.
Vh. Anders
Hojannes
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 sep 2004, 02:54

#3 Indlæg af Hojannes »

Ok, hvad skal du ha for at udlæse de ting? Send gerne en PM
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#4 Indlæg af duckstar »

Hojannes skrev:Ok, hvad skal du ha for at udlæse de ting? Send gerne en PM


Jeg har desværre ikke diagnoseudstyr til Opel-biler. Hvis jeg var dig ville jeg køre til en tekniker hos Bosch og lade dem suge værdierne fra LMM og MAP sensoren og lade dem komme med en diagnose.
Vh. Anders
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#5 Indlæg af martin høj »

Hey.Hvis den også har en mapsensor.Ville jeg tjekke vacum slange først for utætheder.Kan jo være en mus har spist lidt mad.
Eller evt lidt koks/skidt i.Hvad med luftfilter.Er det originalt eller ??
Ikke længe siden jeg rodede med en ældre suzuki hvor det var luftfilter der fik ecu til og melde fejl.Man kunne ikke se på det at der var så meget skidt i at flow blev dårligt.Brugte næsten en hel dag på og fejlfinde i ledningsnet osv.Og så bare et luftfilter.

Kan jo også være en tryksensor eller Vacum slange
Ville undre mig hvis den både havde mapsensor og lmm
Hilsen Martin
Corolla Gti Turbo
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#6 Indlæg af duckstar »

martin høj skrev:Ville undre mig hvis den både havde mapsensor og lmm
Hilsen Martin


Det er skam ikke usædvanligt, det har f.eks. TFSI og TSI motorer fra VW koncernen.
Vh. Anders
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

er det egentlig ikke noget helt almindeligt? altså at LMM går itu på sådan en bil... gerne/tit ved brug af KN eller lignende luftfilter.
samt at div lamper begynder at lyse ved chiptuning...
at bilen kører "fint" i nødprogram er nok en sandhed med øhh misforståelser.
nødprogram=limp home=list på værksted.
prøv at sæt std. box uden den fine tuning på. prøv at se om fejlmeldingen/fejlen så kan fremprovokeres.
MVH søren
Hojannes
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 sep 2004, 02:54

#8 Indlæg af Hojannes »

LGS, nu er jeg hægtet lidt af.

Bilen har std luftfilter, og sidst jeg fik læst fejlen ud,(ved en perlegrus mekker) var det manifold pressure "et eller andet" Så jeg formoder det er mapsensor, det er Opel der siger LMM.

Bilen kørte fint ca 6000km uden motorfejl...

Kom frem efter jeg havde afprøvet tophastigheden.

SÅ en eller anden kom lige med listen over hvad jeg skal gøre gerne hvem jeg går til. Jeg har NADA forstand på turbobiler, første af slagsen så jeg er kun begyndt at lære lidt. bliver lidt kastet rundt i alle retninger :(

Jeg arbejder på at finde et sted hvor de kan læse "værdierne" ud på bilen.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

lyder godt du ikke har skiftet filter, for at fylde LMM med olie!
det der nok sker er at bilens hukommelse.... ser at der er et unormalt højt ladetryk over længere tid. derfor bestemmer den sig for at lukke ned for løjerne.
læs tænder en lampe og går i nødprogram. hvis fabrikanten hade ment det var gavnligt at køre med forhøjet ladetryk. ville de nok ikke have opfundet denne irriterende ting! læs så ville de selv have programeret som chiptuneren...(samt givet garanti)
MVH søren
Hojannes
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 sep 2004, 02:54

#10 Indlæg af Hojannes »

Hmmm.... HJÆLP!!!!

hvad fanden gør jeg, hvem går jeg til jeg er sku ved at være desperat...

Fejlen LMM er slettet men kommer kort tid efter...

Hvad skal jeg snart gøre, hvem skal jeg gå til osv?

Opelpower råder til at skifte til en større lmm fra 70mm til 80mm - er det det?

Eller skal den chippes om?
hvad hvad hvad....

:up:

Er satme bange for at lortet ikke kan holde til at køre med motorlampe, og pisser mig af at ha en bil der ikke køre som den skal - de første 6000 km var fede... nu mindre fede...
Besvar