vacuum i tomgang på trykladet motor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

vacuum i tomgang på trykladet motor?

#1 Indlæg af VRT »

Jeg har lidt problemer med ujævnt ladetryk. Jeg har så lagt mærke til, at mit E-boost ur, som jeg også bruger som ladetryksmanometer, viser et vacuum omkring 0,5-0,6 i tomgang ved ca. 700-800 omdr./min. Jeg spekulerer på, om det måske kan være en utæthed i systemet, måske omkring blow off ventilen, som driller lidt. Hvad bør vacuum som tommelfingerregel være i tomgang?
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

mener jeg har -0,8bar ved tomgang. det er helt normalt at der er undertryk der.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Vacum er meget forskelligt, alt efter hvad knaster der er i...
Ofte på de toyota motorer er der ca -0,6-0,7 i tomgang, faldende til -0,4-0,5 med nogle andre knaster...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#4 Indlæg af VRT »

Ja, det afhænger selvfølgelig også at setup´et. Men det var mere for at høre, om mit var skudt helt ved siden af. Synes bare ikke 0,5-0,6 lyder af meget, og tomgangen er også nogle gange nede omkring 500 omdr./min. Den dør dog aldrig. Det er standard knaster, men kompressionen er så sænket en del, det spiller vel også lidt ind.
Men tror jeg vil bygge mig sådan en smart tester her, så kan jeg jo få syn for sagen vedrørende evt. utætheder:
http://www.mirage-performance.com/Eclip ... index.html
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#5 Indlæg af BANDIT »

Min ligger omkring -0.7 - 0.8 stykker med std knaster
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
warp
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 16 sep 2007, 22:51

#6 Indlæg af warp »

Lindahl:
Det lyder som om I snakker lidt forbi hinanden.
Når du skriver 0.5-0.6 bar i tomgang så er det ikke dit ladetryk, men dit manifoldtryk.
sammenhængen er som følger:
0 bar manifoldtryk = -1 bar ladetryk
1 bar manifoldtryk = 0 bar ladetryk (almindeligt atmosfærisk tryk ved havoverfladen)
2 bar manifoldtryk = 1 bar ladetryk

Manifoldtryk regnes fra fuldstændig vakuum altså 0 bar som nulpunkt, hvorimod ladetryk regnes ud fra atmosfærisk tryk altså 1 bar som nulpunkt. (håber det giver mening)

Det er derfor de andre i tråden snakker om -0.7 bar i ladetryk i tomgang hvilket svarer til 0.3 bar manifoldtryk.

Dvs. din motor lader ikke 0.5 bar i tomgang men i stedet -0.5 bar i tomgang hvilket er helt fint. (Hvis du sætter bilen til tænding, men ikke starter motoren skulle den gerne vise 1 bar, men det betyder jo ikke at motoren lader 1 bar når den er slukket, men bare at der er helt almindeligt atmosfærisk tryk i manifolden når motoren er slukket)

/Jacob
Senest rettet af warp 02 jul 2009, 12:58, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#7 Indlæg af Saab-Daniel »

warp skrev:Det er derfor de andre i tråden snakker om -0.7 bar i ladetryk i tomgang hvilket svarer til 0.7 bar manifoldtryk.


Det svarer så nok nærmere til 0.3 bars tryk i tomgang, hvis absolut vacum er 0.

Mange manometere måler 0 som atmosfærisk og -1 bar som absolut vacum. Her vil -0,7 så svare til 0.3 i linien herover...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
warp
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 16 sep 2007, 22:51

#8 Indlæg af warp »

Saab-Daniel skrev:
warp skrev:Det er derfor de andre i tråden snakker om -0.7 bar i ladetryk i tomgang hvilket svarer til 0.7 bar manifoldtryk.


Det svarer så nok nærmere til 0.3 bars tryk i tomgang, hvis absolut vacum er 0.

Mange manometere måler 0 som atmosfærisk og -1 bar som absolut vacum. Her vil -0,7 så svare til 0.3 i linien herover...
Daniel.


Ups det var vist en skrivefejl. Jeg har lige rettet "0.7" til "0.3"
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#9 Indlæg af VRT »

Ja, uret viser ikke absolut tryk.
Besvar