Trykladning med spjældhuse vs plenum.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

Trykladning med spjældhuse vs plenum.

#1 Indlæg af RollaGTi »

Hej Gutter.
Hvad mener i er bedst.
Er det de 4 enkelt spjælde som der fx sidder på Nissans SR20det, eller er det et enkeltsjæld som sidder på fx vw 1.8t.

Lad mig høre både gode og dårlige tanker.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

ved ren WOT er der ingen forskel. ved andre forhold (speederstillinger) er der både er teoretisk og praktisk fordel ved enkeltspjælde.
mest udtalt ved extreme knaster. kommer meget an på hvad motoren skal bruges til om det er noget der er værd at kaste sig ud i.... læs arbejde og penge, kontra kørbarhed.
MVH søren
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

#3 Indlæg af RollaGTi »

Ja, det med skarpe knaster er jeg godt med på. Men jeg har svært ved og se andre fordele end det?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

prøv at forestil dig hvad MAP signal der er på en lille motor der kører med et 100mm gasspjæld. det kan godt blive svært at få kørbart ved by/kø kørsel! men der er masser af muligheder for at køre på blanding af MAP og TPS. ellers kan jeg heller ikke se nogen fordele i mange spjælde.
MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

95% af tiden vælger folk for store diametre samt for korte rør til det rpm område de skal bruge. Ofte har de RPM-range der passer bedre til en MC...!

Svært at køre ind, hvis man ikke kan se bort fra at det ikke nødvendigvist er så intuitivt som feks MAP eller MAF.

Kompliceret fejlfinding på forkert dimensionerede enkeltspjælde samt turbo samt knast m.v.

Teoretisk bedre topeffekt. Ofte meget mindre kørbar.
Rigtigt lavet enkeltspjældssystem er et bedre kompromis end de fleste tror!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar