Brug af fordeler som tændingssignal / trigger?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
harkes
Nyt Medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 08 jun 2009, 07:15

Brug af fordeler som tændingssignal / trigger?

#1 Indlæg af harkes »

Hej

Kan nogen hjælpe mig med om jeg kan bruge de 24 tænder på fordeleren som trigger til tændingen på min MSI v3.0 og hvordan? Det er noget med at jeg skal file to tænder væk over for hinanden, men hvilke?

Lad os sige jeg stiller rotoren ud for "tændstiften" til cyl 1 = "tand X" (sort tand på billedet). Rotationsretningen er med uret. Hvilke tænder skal jeg så file væk?

Jeg er MEGET grøn til det her motorelektronik så helst ikke for mange forkortelser ;)

- Takker, Niels
Vedhæftede filer
IMG_6926_resize.JPG
IMG_6926_resize.JPG (148.5 KiB) Vist 7472 gange
IMG_6924_resize.JPG
IMG_6924_resize.JPG (163.03 KiB) Vist 7491 gange
IMG_6924_resize.JPG
IMG_6924_resize.JPG (163.03 KiB) Vist 7499 gange
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#2 Indlæg af m power »

er det fordeleren til en 145hk agze eller ?

jeg står nemlig i samme situation .

jeg har fået fortalt at det er en tænding fra en standart age der skal bruges, og som jeg har forstået det er det ikke tandkransen der bliver brugt, det er de 4 arme der sidder på akslen som giver signalet .

jeg mener dog også at have læst at tandkransen kan bruges som giver.

mvh brian
Senest rettet af m power 16 jun 2009, 23:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#3 Indlæg af martin høj »

På min som kører wasted spark har jeg fjernet 2 tænder og sat trigger angel til 60 grader.og når motor står på top mærke skal føler være ud for en af de manglende tænder.
trigger A=4 return=5 B=10 return=11
Ved ikke om det kan hjælpe dig.ved ikke om det ville virke på din.
er selv lidt grøn til det.
Hilsen Martin.
Fortæl gerne lidt mere om hvad for motor/bil det er.
Er det en 4age og hvad for tændnings system er det evt.
Så er der sikkert nogen der ved lidt mere.
Corolla Gti Turbo
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#4 Indlæg af johan o r »

Nej Nej Nej. du har vel ikke fjernet tænderne vel??????

Det er der ingen grund til.. hvis Toyota kunne få det til at virke, uden de behøvede at smadre strømfordelere, så kan du også..

Du skal bruge 2 signaler, og køre dual trigger

Der er 2 trigger hjul i fordeleren. og du skal bruge begge 2 (i hel tilstand)

du skal kun bare montere en LM1815 , der er flere der ligger inde med dem. ellers skal du lave kopiere det VR kredsløb som er på V3 board. meget simpelt..
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
harkes
Nyt Medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 08 jun 2009, 07:15

#5 Indlæg af harkes »

Hej og tak for svarene...

Motoren er en 4AGE "red-top" som jeg bygger spjældhuse på fra en 20V.

Nej jeg har IKKE fjernet nogen tænder endnu, men kender en der køre med et sådan setup - virker til at virke fint.

Martin Høj: Er du sikker på det med at tanden skal mangle ud for top dead center? Så vil jeg bare synes at MS får trigger signalet for sent???

Johan: Jeg må tilstå at du snakker sort snak, men det lyder som om du ved hvad du snakker om! Har du et link der beskriver den løsning du taler om eller kan du hjælpe mig videre på anden måde?

- Takker, Niels
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#6 Indlæg af martin høj »

Hej igen.Ja jeg er helt sikker.
Corolla Gti Turbo
Mc Mekanikeren
Medlem
Indlæg: 105
Tilmeldt: 18 maj 2006, 23:03
Geografisk sted: Randers Egnen

Sv:

#7 Indlæg af Mc Mekanikeren »

Nemmeste løsning må da være at finde en strømfordeler fra en n/a 4age mapsensor styret (der burde ligge en kæmpe stak af dem i lille dk)

Flyt så giveren der er styret af de 4 knaster ca 1cm mod uret, sæt megasquirt op til at køre MSns og aktiver spark A, trigger angle 60.
Strømfordeleren skal så justeres ind som normalt med tændings pistol.

Intet ødelagt, alt kan rygges tilbage i original position :P

Billede
En gang med MegaSquirt, altid med MegaSquirt ;-)

E30 under tryk, og tilmed lovlig og godkendt.

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=621087
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#8 Indlæg af johan o r »

yes har tid om 2dage til at hjælpe dig igennem hvis du vælger dual trigger løsningen, og selvfølgelig også hvis du vælger andet:)
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#9 Indlæg af martin høj »

Nå hvordan gik det så med den ??
Corolla Gti Turbo
harkes
Nyt Medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 08 jun 2009, 07:15

#10 Indlæg af harkes »

Hej

Det er en blandet succes.

Jeg har 4 tænder til at trigge med = jeg skal køre MSnS setup

Jeg får RPM signal til MS gennem Tsel -> Vrin og dyserne "tikker" også så trigger-input delen virker vel som den skal? Jeg forstår bare ikke at der i guiden "MegaSquirt v3 Distributor Points and Spark" står at jeg skal bruge OPTOin kredsløbet???

Jeg kan ikke få igniteren til at virke og har derofr besluttet at drive coil direkte - bruger denne guide:" MegaSquirt v3.0 Ignition Output driving single coil" så jeg skal igang med at lodde senere i dag.
Besvar