svejse flanger på en turbo
Redaktør: Moderatorer
-
notfast
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 26 apr 2009, 23:43
svejse flanger på en turbo
Er det muligt at skære de gamle flanger af en turbo og svejse andre på ?
Nu går jeg næsten ud fra at det kan lade sig gøre, men hvad er holdbarheden ?
Eller ville det være bedre at lave adaptor plader ?
Jeg overvejer nemlig o det mer vejen frem til en ny turbo til min bil, da jeg ikke rigtig kan finde noget som passer lige på.
Bilen er en fiat stilo 1,9 mulitijet 120hk 2007.
Nu går jeg næsten ud fra at det kan lade sig gøre, men hvad er holdbarheden ?
Eller ville det være bedre at lave adaptor plader ?
Jeg overvejer nemlig o det mer vejen frem til en ny turbo til min bil, da jeg ikke rigtig kan finde noget som passer lige på.
Bilen er en fiat stilo 1,9 mulitijet 120hk 2007.
-
notfast
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 26 apr 2009, 23:43
-
Kim Frederiksen
- Senior Medlem
- Indlæg: 255
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
- Geografisk sted: København
notfast skrev:Når man svejser i en turbo er det så bare noget man gør som når man normal svejser ? Er der noget man skal vise særlighedsyn til ?
Jeg ville ikke rode mig ud i at skifte flange på et turbine-hus på en turbo.. huset er jo støbt, og vil meget sandsyneligt give sig når det bliver svejst på grund af den ujævne varmepåføring.. så med mindre at det er en MEGET dygtig svejser, ville jeg få lavet en adapter til at skrue på bilen mellem manifold og turbo..
-- If it has wheels, I can race it --
-
notfast
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 26 apr 2009, 23:43
Kim Frederiksen skrev:notfast skrev:Når man svejser i en turbo er det så bare noget man gør som når man normal svejser ? Er der noget man skal vise særlighedsyn til ?
Jeg ville ikke rode mig ud i at skifte flange på et turbine-hus på en turbo.. huset er jo støbt, og vil meget sandsyneligt give sig når det bliver svejst på grund af den ujævne varmepåføring.. så med mindre at det er en MEGET dygtig svejser, ville jeg få lavet en adapter til at skrue på bilen mellem manifold og turbo..
Øv, det var sådan et svar jeg frygtede.
Så hvis det ikke kan lade sig gøre at finde noget der passer (thomas, jeg krydser finger), så er adapter plader vejen frem.
Tak, for hjælpen.
-
Lars PH
- Mester Medlem
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Skal da siges at jeg også engang har svejst en turbo direkt på en manifold
Som holdte fint i det år den kørte. Men igen der findes mange forskellige støbe jern typer og nogle kan man altså næsten ikke svejse i men vis det er en bil som skal bruges til hverdag og det er bøvlet at komme til ville jeg ikke gøre det
Som holdte fint i det år den kørte. Men igen der findes mange forskellige støbe jern typer og nogle kan man altså næsten ikke svejse i men vis det er en bil som skal bruges til hverdag og det er bøvlet at komme til ville jeg ikke gøre det
-
notfast
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 26 apr 2009, 23:43
Lars PH skrev:Skal da siges at jeg også engang har svejst en turbo direkt på en manifold
Som holdte fint i det år den kørte. Men igen der findes mange forskellige støbe jern typer og nogle kan man altså næsten ikke svejse i men vis det er en bil som skal bruges til hverdag og det er bøvlet at komme til ville jeg ikke gøre det
Det er min hverdags og eneste bil, så den skal gerne være stabil.
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lqs skrev:på en forholdsvis billig turbo... var det ikke noget jeg ville frygte.
en kæpsvejser, lidt forvarme og langsom afkøling... et par elektroder til sammenføjning af sort og rustfri.
MVH søren
Ville også sige at det er set flere gange især i det svenske rige både med ændring af turbo flanger men også med DIY montering af ekstern wastegate udtag direkte på udstødningshuset m.m.
Så lavet med lidt omtanke ville det ikke være en dødsdømt tilpasnings mulighed...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk