Indsugningstemperatur på -60°C hvad ville der ske...?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
syncroGT
Senior Medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 19 okt 2006, 21:13
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland

Indsugningstemperatur på -60°C hvad ville der ske...?

#1 Indlæg af syncroGT »

Har leget lidt med tanken om, vis man køber sig en ''vand''intercooler,

Og laver sig et opsæt, hvor man montere sin vand intercooler som normalt, men så i stedet for, og køle med vand.
Brugte acetone som har et smelte punkt på -94,8°C
Og så havde beholder med acetone/tøris, med en cirkulations pumpe i,
som der cirkuleret acetonen rundt mellem beholder, og ''vand'' intercooleren.
Tørisen ville nok forsvinde meget hurtig.
Men til en rent 402 maskine kunne det måske være en holdbar løsning.
Men vis vi får en indsugningstemperatur på -60grader(dette er rent gætværk) hvordan tror i de forskellig ting ville reagere såsom dyser og sådan?
Har fundet ud af benzin har et smeltepunkt på -54°c
Så der skal man nok helst ikke komme under :mrgreen:
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#2 Indlæg af Lars PH »

synes jeg mindest at der er noget der har forsøgt med tør is ved intercooler til traktor træk og der bliver det vist tæt på for koldt. eller der ikke er en mærkbar forskel.
Men hvornår har luft sin største masse fylde ved hvilken tempratur for det kan vel ikke betale sig at komme meget under der
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#3 Indlæg af klyfax »

http://www.frozenboost.com/product_info ... 203ea7ae7f

Det er en et drag setup, med køler til 1200 hk.

Hvis luften bliver for kold, så begynder alt metallet at trække sig sammen og den bliver utæt i manifolden og andre steder, kunne jeg forstille mig. Der er også en chance for at dyserne fryser til pga, den kondensvand der er i alm. luft...

Det kunne jeg forstille mig...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

lidt strøtanker om emnet.
tøris er rigtigt dårligt til at køle værske med (ved direkte kontakt)
acetone..... hvis det på nogen måde skal med ud at køre i en racerbil... må det være i brandstoftanken, og ingen andre steder,
men der er mange andre muligheder, for at komme langt under lufttemperatur der er det pågældende sted. det er så lige nøjagtig her en væskekølet ladeluftkøler har sin stærke side.
MVH søren
Brugeravatar
syncroGT
Senior Medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 19 okt 2006, 21:13
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland

#5 Indlæg af syncroGT »

Lars PH skrev:synes jeg mindest at der er noget der har forsøgt med tør is ved intercooler til traktor træk og der bliver det vist tæt på for koldt. eller der ikke er en mærkbar forskel.
Men hvornår har luft sin største masse fylde ved hvilken tempratur for det kan vel ikke betale sig at komme meget under der


http://en.wikipedia.org/wiki/File:Atmosphere_model.png

Det ser ud til jo koldere jo bedre...!
fandt ud af vand har sin største masse fylde ved 4grader C. Mystisk
Besvar