intercooler vs vand intercooler??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
ad2
Senior Medlem
Indlæg: 399
Tilmeldt: 09 aug 2004, 23:35

intercooler vs vand intercooler??

#1 Indlæg af ad2 »

Hvad er godt ved vand?
Hvad er godt ved luft`?
Hvad skulle man vælge hvis man ville lave det om?
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#2 Indlæg af -Pedersen- »

Jeg brugte det personligt, for at ungå lange rørførringer på min 4agze kværn, da den køre med gasspjæld før kompressor.
Og jeg havede før set folk der tabte lidt effekt, på lange rørførringer på sådan et setup.
Brugeravatar
Ole..
Senior Medlem
Indlæg: 482
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Nordvestjylland

#3 Indlæg af Ole.. »

Kommer lidt an på hvad, man skal bruge bilen til syntes jeg..

Lang rørføring og effekt tab.. Så må det godt nok være nogen lange rør med masser af bøjninger skulle jeg mene..

Personligt er jeg mest til "den største FMIC" man kan finde, men jeg kunne godt tænke mig at prøve en vandkølet engang :)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

En vandIC er stabil i temp. Temp er dog lidt højere end på en FMIC. Giver bedre speeder respons. Fylder mindre. Mindre tryktab fra turbo til ventil. Et komplet kit, plus rør føring kan fåes for ca. 4k. Og er lige til at smide på. Kan trække selv om vandkøleren i fronten til IC dør.

En FMIC har en lavere temp. Men skal have fart vind eller en stor blæser til at køle IC ned. Fylder mere. Skal bølve lidt med at finde plads på mange biler. Koster 2k for en IC plus rørføring. Kan ikke trække hvis IC dør. Med det rigtige setup kan temp holdes nede selv ved stilstand.

Der findes vandIC kit til over 1200 hk.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar