forvirring om bur mm

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

forvirring om bur mm

#1 Indlæg af lqs »

http://www.bilgalleri.dk/html/for_messa ... _ID=530275
den unge mand bliver nok ked af det.... når/hvis det lykkes ham at finde DASUs regler for biler under 10.00 på 402m!
MVH søren
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#2 Indlæg af Runesm »

Errhmm. Jaeh? Øøøh? :oops:
Forklaring tak :D
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

hvis det er den bil på billedet (ved hans navn på bg) så er det vel egentlig en 4wd.... efter ET reglerne må den slet ikke køre så stærkt (i dasu regi)
ellers er under 10=chassic besigtigelse.
DRAGRACE reglerne er frygtelig gammeldags. de kan slet ikke bruges til en moderne/ikke us bil.
tror aldrig det bliver anderledes. det er som om viljen fuldstændig mangler fra dasu s dragraceudvalg mm.
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... c&start=90 tag evt tråden fra side 9-10..... der er ikke sket meget siden. mig bekendt!
MVH søren
Brugeravatar
come_on
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 26 maj 2008, 20:30
Geografisk sted: nordsjælland.

#5 Indlæg af come_on »

lqs skrev:hvis det er den bil på billedet (ved hans navn på bg) så er det vel egentlig en 4wd.... efter ET reglerne må den slet ikke køre så stærkt (i dasu regi)
ellers er under 10=chassic besigtigelse.
DRAGRACE reglerne er frygtelig gammeldags. de kan slet ikke bruges til en moderne/ikke us bil.
tror aldrig det bliver anderledes. det er som om viljen fuldstændig mangler fra dasu s dragraceudvalg mm.
MVH søren
der er min bmw der skal bur i :D plus nogen andre.. ikke hans evo..
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

det ændrer ikke ved at du bør prøve at sætte dig ind i de (håbløse...) regler der gælder ved DASU. vel at mærke hvis det er ved dem du ønsker at køre med bilen.
hvis det er en BMW med standard/uafhængig bagaksel, så er problemet at du egentlig ikke ...mig bekendt... kan få bilen godkendt til under 10 efter ET reglerne. du kan sagtens få lavet et bur der kan godkendes til 7.5 , men ting som bagtøj, svinghjul, remskiver (svingningsdæmper) mm er et stort problem.
skriv evt lidt mere om hvad dine planer egentlig er. det lyder bestemt spændende med forventninger om tider under ti!
MVH søren
Brugeravatar
come_on
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 26 maj 2008, 20:30
Geografisk sted: nordsjælland.

#7 Indlæg af come_on »

jamen grunden til det spørgsmål er fordi... jeg har fået et bur der er 3mm tykt og 50mm i dia. men der er svejst i bukkene. og min kammerat har et sparco bur, som kun skulle være godkendt til rally..

så vi ville bare prøve at blive kloger på hvad man skal gøre og må og ikke må osv osv..

det har ikke noget at gøre med vi skal under 10sek.. men så snart du under 11 og ikke har bur, blir du disket
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

kravene er pt. under 11 men over 10=bøjle
under 10=bur (og mange andre ting...!)
så det er ikke helt rigtigt hvad du skriver, her oven over.
MVH søren
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#9 Indlæg af Wildert »

come_on skrev:jamen grunden til det spørgsmål er fordi... jeg har fået et bur der er 3mm tykt og 50mm i dia. men der er svejst i bukkene.
Det kan du i hvert fald ikke bruge.
Generelt skal hovedelementerne (hovedbøjle, sidebøjler eller frontbøjle, etc.) være i ét stykke.
Der kan sågar være krav til hvor mange buk der overhovedet må være.

Nu er jeg ikke lige klar over kravene ifm. drag/streetracing, men til rally kan det være lidt en jungle.
Kravene varierer med hvornår bilen er homologeret, og til dels med klasserne.
Derudover så er der forskel på et hjemmebygget bur der er lavet efter DASU-regler, et homologeret bur, og et certificeret bur...

Hold ørene stive når du læser reglementerne! Men det er det ENESTE sted du kan finde infoen præcist.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#10 Indlæg af audi_claus »

Eet af problemerne med bur er, at der er flere forskrifter. Dragracingreglementet angiver for biler, der kører under 12 sek på 1/4 mile og ikke bedre end 10 blot en hovedbøjle i 50mm.
Hvis man har deltaget i bracket og kører mod en kraftigere bil og får et forspring, kunne man måske godt ønske sig et hel-bur af hensyn til personlig beskyttelse uanset, hvad kravet til ens egen bil er.
Jeg fik derfor lavet et hel-bur efter DASU anvisninger for al. B-licens (bane-løb/ special saloon) samt med en hovedbøjle i et nummer kraftigere materiale, så den burde kunne godkendes begge steder.
(Rally kræver yderligere tværpinde over fører og kortlæsers hoved).
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Besvar