Volvo 940/740 2,3 turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Magsj
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 apr 2009, 19:03

Volvo 940/740 2,3 turbo

#1 Indlæg af Magsj »

Har igennem et stykke tid gået med lidt planer om at anskaffe mig sådan et gammelt dyr og modificere lidt på den. og nu skal der snart ske noget.


Jeg ved ikke helt om det skal være 940 eller 740/760. 940 efter 1995 har vel den bedste motor og ellers skal jeg vel før 1985. Den gamle vil være en forden i forhold til emmsionskrav, hvor man med en 940 fra eks. 1997 måske kunne være heldig at få en bil der ikke er rådnet op. (jeg vil hellere give lidt for bilen også få en i god stand) hvad mener i? og hvad med gearkasser/bagtøj er det helt håbløst?

hvad vil jeg så?

Målet er over 400 - 500 hk :shock: , og det skal laves ordentligt. Faktisk ser jeg arbejdet med at bygge bilens motor/transmission som en stor del ved glæden i sådan et projekt. Også mener jeg bestemt det er en overset bil her hjemme, med masser af muligheder.

planen er bruge standard undermotor (alt efter hvilken en jeg vælger) også finde en 16v top og montere. Desuden skal jeg selvfølgelig have gang i noget MS. Man kan vel ligesågodt opgive at få bilen synet med denne top på? alternativt skulle man finde en 2,0 16v turbo? er der nogen der kender til denne maskine og holbarheden i den? jeg er klar over at den er noget mere sjælden.

som i nok kan regne ud kan jeg ikke rigtig blive enig med mig selv om præcis hvilken model/motor jeg vil bruge. Er der nogen der kan komme med nogle argumenter for det ene eller det andet.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

glem syn i forbindelse med den omtalte ydelse.
begynd at spare sammen til gearkasse (r) og bagtøj (er).
laves rigtigt? prøv at list op hvad det betyder...
men alt i alt kan det blive en rigtig fed bil!
MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

En original B204GT kan lige akkurat synes i den bil, men må naturligvist ikke bygges om ifht std.

230FT undermotor + 16V top kan du næppe holde under 400hk, medmindre du sætter en alt alt for lille turbo på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Magsj
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 apr 2009, 19:03

#4 Indlæg af Magsj »

Mht syn mener jeg, at jeg beholder den originale motor og hvis jeg lever op til miljø kravene (bliver selvfølgelig svært hvis bilen er alt for ny) så burde det vel være muligt at kunne syne en sådan bil. Problemet er selvfølgelig det 16V topstykke måske skriger lidt i øjnene ved syn. også den større turbo.
mht gearkasser er dette også ganske interessant. Ved du evt. Henrik hvor meget en standard kan holde til? næppe 500 hk? Jeg ser det ikke som løsningen at spare sammen til en masse gearkasser. Her vil jeg hellere finde en løsning der kan holde. f.eks. en getrag gearkasse. Jeg har set at svenskerne gør en del i dette.
Det er min opfattelse at denne motor er temmelig solid bygget og ydelsen fra fabrikken er jo nærmest latterlig lidt i forhold til de muligheder der ligger i den.
som du skriver Henrik må den B204GT lige ligge i bilen, Jeg har set der er en hel bil til salg på DBA med denne motor i. Måske det var bedre at starte med sådan en bil, da den jo er født som 16v og ved en evt. motor udskiftning ikke skriger direkte af tuning. Er der nogen der ved noget om holdbarheden og mulighederne i denne B204GT.

Mvh Martin
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

En std 8V B230FT med andre stænger og større turbo er "nemmere" at få "semilovligt" igennem syn fordi bilen har turbo fra start. Den kan ret enkelt lave 500hk på de 8ventiler, og meget billigere, men stadigt ulovligt og kan ikke synes as is
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

det er DIG der skal BEVISE at bilen lever op til miljøkrav.
den alm test i synshallen har intet med dette at gøre....
men det er den kedelige side af sagen. den oplysning blot for at gøre det klart hvordan reglerne egentlig er.
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

gearkasser og bagtøjer i flertal, betyder blot at det er en opfordring til at bygge om til noget stærkere. for det standard holder ikke til den motor du vil lave.
MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Volvo 940/740 2,3 turbo

#8 Indlæg af HenrikGM »

Magsj skrev:Har igennem et stykke tid gået med lidt planer om at anskaffe mig sådan et gammelt dyr og modificere lidt på den. og nu skal der snart ske noget.


Jeg ved ikke helt om det skal være 940 eller 740/760. 940 efter 1995 har vel den bedste motor og ellers skal jeg vel før 1985. Den gamle vil være en forden i forhold til emmsionskrav, hvor man med en 940 fra eks. 1997 måske kunne være heldig at få en bil der ikke er rådnet op. (jeg vil hellere give lidt for bilen også få en i god stand) hvad mener i? og hvad med gearkasser/bagtøj er det helt håbløst?

hvad vil jeg så?

Målet er over 400 - 500 hk :shock: , og det skal laves ordentligt. Faktisk ser jeg arbejdet med at bygge bilens motor/transmission som en stor del ved glæden i sådan et projekt. Også mener jeg bestemt det er en overset bil her hjemme, med masser af muligheder.

planen er bruge standard undermotor (alt efter hvilken en jeg vælger) også finde en 16v top og montere. Desuden skal jeg selvfølgelig have gang i noget MS. Man kan vel ligesågodt opgive at få bilen synet med denne top på? alternativt skulle man finde en 2,0 16v turbo? er der nogen der kender til denne maskine og holbarheden i den? jeg er klar over at den er noget mere sjælden.

som i nok kan regne ud kan jeg ikke rigtig blive enig med mig selv om præcis hvilken model/motor jeg vil bruge. Er der nogen der kan komme med nogle argumenter for det ene eller det andet.


Hvor kommer ønsket om 4-500hk fra? Mener du at du skal bruge den effekt, og er tilfreds der, eller?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Magsj
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 apr 2009, 19:03

#9 Indlæg af Magsj »

Jeg ved ikke om jeg vil være tilfreds. forhåbentlig 8) men jeg ser også det at bygge bilen som en stor del af det.

Hvorfor jeg lige vil have den effekt er faktisk et godt spørgsmål. Men motoren er solid og det at bygge en lidt atypisk bil med stor effekt tiltaler mig meget. Desuden kan man lave dette projekt til rimelige penge i forhold til, at jeg havde købt en supra eller lign. Skal jeg bruge så mange heste. hmm.. nu må vi se når bilen engang er lavet. Men min plan er at jeg skal kører i den i det daglige. Den vil fungere som bil nr 2 når den engang er kørerklar.


Spørgsmålet er bare hvilken volvo jeg skal vælge. og om jeg skal begynde at arbejde med en standar b230ft med 8v topstykke.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

pga manglende tid bliver min plan ikke pt til ret meget. 2jz motor og gear i en VOLVO 960. der taler vi billig sniger vogn. med ret voldsomt potentiale! MVH søren
Besvar