Side 1 af 2
BMW M30 mystisk tomgangsvakuum
: 15 apr 2009, 12:40
af DCA
Hej Alle
Jeg har for nylig med meget besvær, konverteret min E32 730i M30B30 til megasquirt 2 Extra Wasted Spark.
Den kører nu ganske glimrende og jeg får en rimelig benz-økonomi.
Mit spørgsmål går på tomgang, den har vi ikke kunne få til at stå helt roligt.
MS viser Kpa på ca. 60 ved 850-900 omdrejninger, hvor jeg såvidt jeg forstår gerne skulle have ca. 35-40 Kpa på standard knast.
Er der en indstilling eller andet i MS, som kunne forsage dette?
Kører jeg rundt med en skarp knast uden at vide det?
Jeg antager, at skulle der være en utæthed ville jeg blot få højere tomgang. (Har også tjekket til hudløshed, at den er tæt)
Håber I kan hjælpe...
: 15 apr 2009, 13:15
af Wildert
Det er korrekt at det lyder af et højt relativt tryk du har i tomgang.
En sund kværn på en udpræget standard "fabriksknast", bør kunne hive den ned omkring 40 kPa - gerne mindre - forudsat at vi taler plenum-manifold, og ikke noget med flere spjældhuse.
Men selv med rimeligt skrap knast lyder 60 Kpa højt efter min erfaring (som dog er lidt begrænset). Jeg kan ikke mindes at have været over 50 på "sportsknaster".
Har du lavet en kompressionstest på motoren?
Den eneste indstilling jeg kan komme i tanke om, er hvis du har fået specificeret at din MS er med en anden MAP-sensor, end den du rent faktisk kører med. Så det kan du da lige prøve at verificere.
: 15 apr 2009, 13:57
af DCA
Map-sensor og MS passer, det gjorde de ikke til at starte med, men gør nu.
Kompressionen er lige målt og var fin på alle cylindre - ca 150 psi.
: 15 apr 2009, 15:02
af Saab-Daniel
Deler du vacum-slangen til MS med andre ting? F.eks trykur, bremseforstærker mv?
Hvis ja, så forsøg at give den sin egen slange, det ændrede min tomgang med 0,10 bars vacum!
Daniel.
: 15 apr 2009, 15:26
af DCA
Saab-Daniel skrev:Deler du vacum-slangen til MS med andre ting? F.eks trykur, bremseforstærker mv?
Hvis ja, så forsøg at give den sin egen slange, det ændrede min tomgang med 0,10 bars vacum!
Daniel.
Den er delt med benzintryksregulatoren, så vidt jeg ved. Det må lige undersøges.
: 15 apr 2009, 15:38
af Saab-Daniel
Prøv lige det ja... Kunne være en let løsning!
Daniel.
: 15 apr 2009, 17:30
af MSS535
Min 535 har 40-45 kpa i tomgang ved 800 rpm. Og det gjorde min gamle motor også, så 60 kpa lyder lidt højt.
: 15 apr 2009, 17:42
af Runesm
Lige når poloen starter, så starter den ud med gasspjældet mildt åbnet pga choker, men samtidig får den for meget benzin som så holder den nede i omdrejninger. Jeg kan ligge på 70-60 kpa (på trykur) og en elendig tomgang på 1100 omdrejninger indtil jeg dapper den et par gange på speederen og choker-opfedningen aftager.
Prøv lige at checke om ikke den kører for fed og derfor har brug for ekstra luft til at holde samme omdrejninger
: 15 apr 2009, 23:44
af DCA
Runesm skrev:Lige når poloen starter, så starter den ud med gasspjældet mildt åbnet pga choker, men samtidig får den for meget benzin som så holder den nede i omdrejninger. Jeg kan ligge på 70-60 kpa (på trykur) og en elendig tomgang på 1100 omdrejninger indtil jeg dapper den et par gange på speederen og choker-opfedningen aftager.
Prøv lige at checke om ikke den kører for fed og derfor har brug for ekstra luft til at holde samme omdrejninger
Min wideband melder om AFR lige omkring 14-14.5 ved idle, det skal vel nærmere fedes op. Så tror ikke, det er problemet.
: 15 apr 2009, 23:50
af lqs
hvor sidder selve sonden? er der noget af det standard miljøsnydesysten i brug? ala luftpumpe til udstødning....
du skriver MAP sensor viser rigtigt. hvor langt går map ned ved motorbremsning?
MVH søren