BMW M30 mystisk tomgangsvakuum

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
DCA
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18 mar 2009, 12:36

BMW M30 mystisk tomgangsvakuum

#1 Indlæg af DCA »

Hej Alle

Jeg har for nylig med meget besvær, konverteret min E32 730i M30B30 til megasquirt 2 Extra Wasted Spark.

Den kører nu ganske glimrende og jeg får en rimelig benz-økonomi.

Mit spørgsmål går på tomgang, den har vi ikke kunne få til at stå helt roligt.

MS viser Kpa på ca. 60 ved 850-900 omdrejninger, hvor jeg såvidt jeg forstår gerne skulle have ca. 35-40 Kpa på standard knast.

Er der en indstilling eller andet i MS, som kunne forsage dette?
Kører jeg rundt med en skarp knast uden at vide det? :shock:

Jeg antager, at skulle der være en utæthed ville jeg blot få højere tomgang. (Har også tjekket til hudløshed, at den er tæt) :?

Håber I kan hjælpe...
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#2 Indlæg af Wildert »

Det er korrekt at det lyder af et højt relativt tryk du har i tomgang.
En sund kværn på en udpræget standard "fabriksknast", bør kunne hive den ned omkring 40 kPa - gerne mindre - forudsat at vi taler plenum-manifold, og ikke noget med flere spjældhuse.

Men selv med rimeligt skrap knast lyder 60 Kpa højt efter min erfaring (som dog er lidt begrænset). Jeg kan ikke mindes at have været over 50 på "sportsknaster".

Har du lavet en kompressionstest på motoren?

Den eneste indstilling jeg kan komme i tanke om, er hvis du har fået specificeret at din MS er med en anden MAP-sensor, end den du rent faktisk kører med. Så det kan du da lige prøve at verificere.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
DCA
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18 mar 2009, 12:36

#3 Indlæg af DCA »

Map-sensor og MS passer, det gjorde de ikke til at starte med, men gør nu.

Kompressionen er lige målt og var fin på alle cylindre - ca 150 psi.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#4 Indlæg af Saab-Daniel »

Deler du vacum-slangen til MS med andre ting? F.eks trykur, bremseforstærker mv?
Hvis ja, så forsøg at give den sin egen slange, det ændrede min tomgang med 0,10 bars vacum!
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
DCA
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18 mar 2009, 12:36

#5 Indlæg af DCA »

Saab-Daniel skrev:Deler du vacum-slangen til MS med andre ting? F.eks trykur, bremseforstærker mv?
Hvis ja, så forsøg at give den sin egen slange, det ændrede min tomgang med 0,10 bars vacum!
Daniel.


Den er delt med benzintryksregulatoren, så vidt jeg ved. Det må lige undersøges.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#6 Indlæg af Saab-Daniel »

Prøv lige det ja... Kunne være en let løsning! :)
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
MSS535
Junior Medlem
Indlæg: 73
Tilmeldt: 10 jul 2004, 14:17

#7 Indlæg af MSS535 »

Min 535 har 40-45 kpa i tomgang ved 800 rpm. Og det gjorde min gamle motor også, så 60 kpa lyder lidt højt.
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#8 Indlæg af Runesm »

Lige når poloen starter, så starter den ud med gasspjældet mildt åbnet pga choker, men samtidig får den for meget benzin som så holder den nede i omdrejninger. Jeg kan ligge på 70-60 kpa (på trykur) og en elendig tomgang på 1100 omdrejninger indtil jeg dapper den et par gange på speederen og choker-opfedningen aftager.

Prøv lige at checke om ikke den kører for fed og derfor har brug for ekstra luft til at holde samme omdrejninger
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
DCA
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18 mar 2009, 12:36

#9 Indlæg af DCA »

Runesm skrev:Lige når poloen starter, så starter den ud med gasspjældet mildt åbnet pga choker, men samtidig får den for meget benzin som så holder den nede i omdrejninger. Jeg kan ligge på 70-60 kpa (på trykur) og en elendig tomgang på 1100 omdrejninger indtil jeg dapper den et par gange på speederen og choker-opfedningen aftager.

Prøv lige at checke om ikke den kører for fed og derfor har brug for ekstra luft til at holde samme omdrejninger


Min wideband melder om AFR lige omkring 14-14.5 ved idle, det skal vel nærmere fedes op. Så tror ikke, det er problemet.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

hvor sidder selve sonden? er der noget af det standard miljøsnydesysten i brug? ala luftpumpe til udstødning....
du skriver MAP sensor viser rigtigt. hvor langt går map ned ved motorbremsning?
MVH søren
Besvar