Rullefeltsudskrifter?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

Rullefeltsudskrifter?

#1 Indlæg af tyson2 »

Hej forum. Jeg var inde hos Nordicturbo den 2/4. Og fik den her med hjem jeg selv har scannet ind.
Billede

Skrev så en mail til dem om jeg kunne få filen tilsendt så billedkvaliteten blev lidt bedre. Jeg modtager så det her billede hvor den siger en anden dato. 199hk og ved 168km/t???

Billede
Nogen der kan fortælle mig hvordan det hænger sammen? Han blæste den af et par gange på det felt så ved ikke om det bare er en anden rulning. Nogen der kan gennemskue hvad jeg kigger på? Omdrejningerne er præcis de samme. Både ved hk og nm.
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#2 Indlæg af Mads B (dk) »

måske er det dato fra den dag hvor han hentede rulning frem igen
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

det er den samme rulning.
brugeren af feltet har lavet en lille fejl på udskrift nummer to.
han har ikke fået lufttryk sat til det samme, som da bilen blev rullet og den første udskrift blev lavet. derfor beregner programmet DIN ydelsen til at være lidt højere på udskriften med den senere dato. kmt mm der står ovenover selve udskrift er jeg i tvivl om overhovedet er fra samme bil...! håber du blev lidt klogere.
om det så er rigtigt at opgive ydelsen i din i stedet for eøf?
BMW opgiver selv sådan en bil i eøf.
i dk bruger de fleste (bla. OTTO) eøf, på djævleøen er din norm mere udbredt. sådan er der så meget.
MVH søren
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#4 Indlæg af tyson2 »

lqs skrev:om det så er rigtigt at opgive ydelsen i din i stedet for eøf?
BMW opgiver selv sådan en bil i eøf.
i dk bruger de fleste (bla. OTTO) eøf, på djævleøen er din norm mere udbredt. sådan er der så meget.
MVH søren


Ahh, lufttryk :D

eøf/Din :?:

Har en helt gammel måling af den fra før den fik større indsugning.
Billede

Kan man sammenligne de 2 målinger overhovedet? Der er jo ingen info om noget på den gamle.
For grunden til den nye måling, var for at kunne bevise hvad den indsugning giver på std. motor.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

sammenligne? øhh nej.... det ville jeg ikke gøre.
det er to forskellige programmer, to forskellige felter, to forskellige der har betjent felterne.
det kunne godt se ud som om den gamle udskrift er lavet med lidt forkert gearing (aflæsning af spedometer) derfor passer moment nok ikke. der mangler jo også alle oplysninger mht aktuelle vejrforhold. derfor er det ikke muligt at sammenligne. tror bare du skal glemme den gamle udskrift.
EØF norm korrigerer både for temperatur, lufttryk og luftfugtigheden.
DIN norm kun for temperatur og lufttryk. DIN norm viser ofte en LIDT højere ydelse. men ikke nødvendigvis altid.
MVH søren
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#6 Indlæg af tyson2 »

Ok. Jeg takker og bukker :D
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: Rullefeltsudskrifter?

#7 Indlæg af Westmus »

Når du siger den rullet flere gange efter hinanden kan det jo sagtens være udskrifter fra hver sin rulning, hvilket vist næsten altid vil give små differenser i tallene.

Sammenlignet med den tidligere rulning se det jo ud som om den med det nye indsug kan tage flere omdrejninger (omkring 500) inden den begynder at tabe pusten, hvilket helt naturligt også vil betyde flere max hk.Den gamle momentkurve ligner da også at den ikke var helt i hopla over 4000. Den ser i hvertfald noget ujævn ud. Ja det er bare hvad jeg får ud af at kikke på dem, men er nu heller ikke den store ekspert. :)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

hvorfor er det lige at moment og heste ligger på to forskellige udskrifter?
altså det fra den tekniske skole?
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

Re: Rullefeltsudskrifter?

#9 Indlæg af lqs »

Westmus skrev:Når du siger den rullet flere gange efter hinanden kan det jo sagtens være udskrifter fra hver sin rulning, hvilket vist næsten altid vil give små differenser i tallene.

Sammenlignet med den tidligere rulning se det jo ud som om den med det nye indsug kan tage flere omdrejninger (omkring 500) inden den begynder at tabe pusten, hvilket helt naturligt også vil betyde flere max hk.Den gamle momentkurve ligner da også at den ikke var helt i hopla over 4000. Den ser i hvertfald noget ujævn ud. Ja det er bare hvad jeg får ud af at kikke på dem, men er nu heller ikke den store ekspert. :)
det er sandsynligvis samme rulning på begge udskrifter. det er nøjagtig samme rpm den sætter topydelsen på. det kan ikke lade sig gøre på to forskellige rulninger. grunden til at optima rulningen ser mere ujævn ud. det program afsætter langt færre/logger punkter end dynomet.
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

få evt OTTO gammelnok også kendt som NATMEKANIKEREN til at kigge på udskrift. han er nok den der ruller flest biler i skandinavien. samt en af dem der kender de to programmer bedst!
MVH søren
Besvar