natmekanikeren skrev:så misforstod jeg dig,du ville altså bare teste overtrykventilen
Otto
Ikke nødvendigvist kun den.
Jeg ved også nu at den interne læk i pumpen svarer til ca. 60rpm ved 4bars olietryk.
Problemet her er at vide hvor meget olie motoren skal bruge? Der er ingen steder nogen der har oplyst antal liter/minut ved et givent tryk.
Opgivelsen YY Liter/minut ved XX bar mangler fuldstændig.
Så jeg ville absolut intet have lært om pumpens tilstand ved at lave en karakteristik på den. Lad os sige jeg vidste den gav 25liter/minut ved 100rpm og 4bar(tænkte værdier). Hvad ville det fortælle mig? Ikke en pind.
Jeg ved derimod at lækagen på en tandhjulspumpe i disse tryk er stort set konstant.
Og jeg ved at der skal 60rpm til på pumpen for at opretholde 4bar pulsfrit.
Jeg MENER pumpen render 50% af motorrprm, men det skal lige verificeres.
Nu kan jeg så prøve hvor stærkt motoren skal crankes for at opretholde lige nøjagtigt flow nok til at overtryksventilen står en smule åben. Hvis den situation aldrigt kommer er forbruget på motoren større end pumpens kapacitet(slidt eller ej).
Hvis der derimod kan crankes til 4bar med feks 320motorrpm, (160pumperpm) så har jeg et relativt mål for for meget motoren lækker internt i lejer m.v. ifht hvor meget PUMPEN lækker.
Hvis jeg vil vide hvormeget pumpen lækker, så er det jo tandprofilensvolumen x antal tænder x tandbredde ifht de 60RPM som er mindste rpm tal den kan opretholde konstant 4bar.
Og vupti, så kan jeg komme til at kende motoren lækageværdi i reelle tal, endda også i drift hvis jeg vil.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!