skarpere knaster....

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Kaas
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
Kontakt:

skarpere knaster....

#1 Indlæg af Kaas »

jeg har monteret nogle skarpere knaptakseler på en saab turbo 16v motor og markerne passer ud fra hinanden, der kan måske være en 1/4 mm i forskel fra original.
Men når den står i tomgang, så er der ikke så meget vacuum i mainfolden mere, kan det passe!
Nu viser den ca 60 kpa i tomgang, før viste den ca 30 så vidt jeg husker.
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

ja det kan fint passe. det kan blive så vildt at der ikke mere er vacum til bremseforstærkeren! MVH søren
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#3 Indlæg af ae86 »

Ja det kan godt passe...

I nogle tilfælde med meget skrappe knaster kan vacuum signalet blive så svagt/uregelmæssigt at speed dencity (SD = Map sensor) har svært ved at tyde hvad der forgår med en dertil meget dårlig tomgang.. det siges at ITB kan afhjælpe problemet lidt.. derudover er der muligheden i MS (& Vems) at køre hybrid Alpha-n/SD hvor motorstyringeni tomgangsområdet bliver sat til at bruge spjældvinkels værdier ..

Desuden kan et benzinfilter (*) der er skudt ind imellem plenum og mapsensor afhjælpe lidt på det .. der står lidt om det på nettet (kan ikke huske præcis hvor men megamanual ville være et godt gæt)

(*) de små gennemsigtige man bla kender fra Gocart's
Kaas
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
Kontakt:

#4 Indlæg af Kaas »

Så er jeg mere rolig :-)

Det er netop problemet at tomgangen driller. Jeg er nød til at sætte den til 1000 rpm for at den ikke skal gå ud!
Men nu tager jeg lige og kører i den nogle gange og tager nogle logs, så jeg kan justerer boksen lidt mere ind!

Jeg har faktisk godt læst det med at sætte et filter ind imellem, det læste jeg på guiden på www.msefi.com Det var så ikke et filter men "modstand" så vacuumet ikke var så stort. Jeg var nød til at gøre det på min egen pga jeg kunne se på log'en at kurven hoppede en del. Så satte jeg en svejse dyse imellem, der er jo 0.8 mm hul i den, og så blev kurven mere rolig!
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#5 Indlæg af tonnilerche »

Kan man sige noget om hvor skarpe knaster man skal op i før den slags problemer opstår?


Min har en 223/220 graders knast - har kigget lidt på en 250/250 graders knast.

Bilen skal kunne bruges til hverdagskørsel. Den bruger vacuum til at advancere tændingen på strømfordeleren :)
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Kaas
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
Kontakt:

#6 Indlæg af Kaas »

Jeg ved ikke om man kan sige noget om det. Men dem her er 270 graders.
Jeg har rodet lidt mere med det iaften, jeg tror måske jeg er nød til at skrue den lidt ned i tænding i tomgang, jeg syntes det hjælper lidt men jeg vil lige lave nogle flere logs!
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#7 Indlæg af Carsten »

Det er meget med forskel fra motor til motor mht hvor skarpe / hvor længe de står åbent, før vacuumet forsvinder. Den motor jeg har kører f.eks med 260 graders knaster standard, og der skal man op i 286 graders knaster før tomgangen bliver et mindre problem.
Besvar