Side 1 af 1
Spørgsmål vedr. opbygning af turbomanifold
: 21 feb 2009, 10:21
af JPP
Ugh!
1) Nogen der er faldet over firma som sælger færdiglavet collector med
divided T3 flange og evt. tilhørende dobbelt WG/rør udtag?
2) Hvad er erfaringerne med at "dele" en manifold med V-koblinger, tænker på holdbarhed og tæthed?
Jeg faldt over lidt Ravn kræs som illustrerer dette
3) Hvor finder man bredt udvalg i de mindre dimensioner, f.eks. 42.4mm ID V-koblinger?

: 21 feb 2009, 11:07
af corrado vr6
jeg kan lave en til dig....
: 24 feb 2009, 04:04
af dykkerdahl
: 24 feb 2009, 04:11
af dykkerdahl
: 28 feb 2009, 12:01
af JPP
Takker
Kigger man på diameter så snakkes der typisk om Ø ID 38mm, 42,4mm, 48mm. Kigger vi bort fra bøjninger og radius, hvad siger vi så mht. volume, modtryk, osv. for opbygning af manifolden?
Der nævnes andre steder 2L 8v op til 500hk med 42,4mm og 2,3L gerne 48mm. Begge til forholdsvis højt ladetryk og stor turbineside.
Hvad siger andre, også mht. Ø ID 38mm?
: 02 mar 2009, 21:12
af Morten VJ
Jeg ville nok staret med at læse lidt her.
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html
Og regne lidt på udstødnings ventilen, og kigge lidt på arealet af udstødningsporten.
For derefter at se hvad der kan lade sig gøre.
Og evnt. investere i Pipemax, for at kunne regne på det.
38 mm lyder meget fornuftigt, uden jeg har noget at have det i !!
MVH
Morten
: 02 mar 2009, 21:24
af JPP
Ja, jeg fik regnet på det i går og arealet bliver i den lille ende med ID Ø38mm, den skulle optimal højere op ved 12mm løft og 38mm u-ventil vel at mærke teoritisk. Omvendt så laves langt de fleste i ID 38mm.
Han har en meget fin side og mange spændende billeder/teorier. Snakkede med ham forrige uge i anden anledning. Han bruger pipemax en del til teoritisk udregning ved forskellige konstruktioner og knastvalg. Det kunne være sjovt at smide den 500lap efter programmet og se hvad det gemmer på.