Spørgsmål vedr. opbygning af turbomanifold

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Spørgsmål vedr. opbygning af turbomanifold

#1 Indlæg af JPP »

Ugh!

1) Nogen der er faldet over firma som sælger færdiglavet collector med divided T3 flange og evt. tilhørende dobbelt WG/rør udtag?

2) Hvad er erfaringerne med at "dele" en manifold med V-koblinger, tænker på holdbarhed og tæthed?
Jeg faldt over lidt Ravn kræs som illustrerer dette

3) Hvor finder man bredt udvalg i de mindre dimensioner, f.eks. 42.4mm ID V-koblinger?

Billede
corrado vr6
Senior Medlem
Indlæg: 492
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Kontakt:

#2 Indlæg af corrado vr6 »

jeg kan lave en til dig....
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#3 Indlæg af dykkerdahl »

Måske du kan finde en færdiglavet collector Her...

http://www.coneeng.com/index.html
http://www.spdexhaust.com/pdfs/02-11_Me ... ectors.pdf
http://www.who-sells-it.com/cy/burns-st ... lsize.html

Men du har jo nok fundet noget selv nu.....!
Nissan 200sx
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#4 Indlæg af dykkerdahl »

Nissan 200sx
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#5 Indlæg af JPP »

Takker :)

Kigger man på diameter så snakkes der typisk om Ø ID 38mm, 42,4mm, 48mm. Kigger vi bort fra bøjninger og radius, hvad siger vi så mht. volume, modtryk, osv. for opbygning af manifolden?

Der nævnes andre steder 2L 8v op til 500hk med 42,4mm og 2,3L gerne 48mm. Begge til forholdsvis højt ladetryk og stor turbineside.

Hvad siger andre, også mht. Ø ID 38mm?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Jeg ville nok staret med at læse lidt her.
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html
Og regne lidt på udstødnings ventilen, og kigge lidt på arealet af udstødningsporten.
For derefter at se hvad der kan lade sig gøre.
Og evnt. investere i Pipemax, for at kunne regne på det.
38 mm lyder meget fornuftigt, uden jeg har noget at have det i !!

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#7 Indlæg af JPP »

Ja, jeg fik regnet på det i går og arealet bliver i den lille ende med ID Ø38mm, den skulle optimal højere op ved 12mm løft og 38mm u-ventil vel at mærke teoritisk. Omvendt så laves langt de fleste i ID 38mm.

Han har en meget fin side og mange spændende billeder/teorier. Snakkede med ham forrige uge i anden anledning. Han bruger pipemax en del til teoritisk udregning ved forskellige konstruktioner og knastvalg. Det kunne være sjovt at smide den 500lap efter programmet og se hvad det gemmer på.
Besvar