Flow i Ebay manifold

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

Flow i Ebay manifold

#1 Indlæg af dykkerdahl »

Hvordan mener i at flowet vil være i denne manifold fra Ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-NISSAN-200SX- ... dZViewItem

Her er et billede af standart manifolden.

http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-200SX-CA18 ... dZViewItem
Nissan 200sx
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#2 Indlæg af dykkerdahl »

Hurtig løsning at bruge noget af den gamle manifold, men kommer flowet fra spjældet ikke til at lave varcum hen over det første rør....
Nissan 200sx
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.
Brugeravatar
fordtosserne
Medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 27 okt 2005, 17:40

#4 Indlæg af fordtosserne »

JakobM skrev:Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.


du mener noget ligne det her

Billede
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Flow i Ebay manifold

#5 Indlæg af HenrikGM »

dykkerdahl skrev:Hvordan mener i at flowet vil være i denne manifold fra Ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-NISSAN-200SX- ... dZViewItem

Her er et billede af standart manifolden.

http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-200SX-CA18 ... dZViewItem


Hvad er det std manifold ikke kan, som den nye her kan?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#6 Indlæg af JPP »

fordtosserne skrev:
JakobM skrev:Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.


du mener noget ligne det her


Præcis :) Ligner noget cossie!?!
Vil dog nok vælge lidt anderledes entrering indtil plenum kammer
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Den forkammermanifold virker kun hvis der er en drosling i flowet henover sprækken. Måske ikke en regulær festBREMSE, men ihvertfald en festBEGRÆNSER... :coffee:

Poor-mans-solution til en manifold der ikke fordeler ret godt.

Tragtene er rigeligt høje, og væggene for tæt på tragtkant.....Til designet, så kommer spalten ind det rigtige sted :popcorn:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#8 Indlæg af JPP »

Den øverste cossie er anderledes indvendig end sidste homemade. To forskellige manifolde. Og enig med Henrik vedr. sidstnævnte.
Øverste kommercielle har dog 4 lange smalle entrerings huller (SVJH) som rammer ind til anderledes konstrueret tragte og plenum. Ikke poor-man-solution -> blev sidste år refereret til 24 pisk (NOK) :shock: Jeg er dog ikke tilhænger af så smalle indgangshuller. Uanset kommerciel eller homemade. I såfald der skulle vælges samme princip med forkammer ville jeg vælge generelt større plenum og laaangt mindre restriktion på kammeradskillelserne. Luften skal blot bremses jævnt så flowet bliver ensartet henover alle tragte. Har set forskellige simuleringer og blot det at tragtene er fritstående gør at man stort set er i mål (dog selvfølgelig stadig afhængig af single-plenum-konstruktionen). Også derfor min egen er uden forkammer. Men mange peger mod forkammer, jeg er dog uforstående overfor de meget restriktive "sprækker" der vælges i adskillelsen.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:Den forkammermanifold virker kun hvis der er en drosling i flowet henover sprækken. Måske ikke en regulær festBREMSE, men ihvertfald en festBEGRÆNSER... :coffee:

Poor-mans-solution til en manifold der ikke fordeler ret godt.

Tragtene er rigeligt høje, og væggene for tæt på tragtkant.....Til designet, så kommer spalten ind det rigtige sted :popcorn:


Jeg tror at Audis motorsports afdeling bliver lidt kede af den udtalelse
http://www.bufkinengineering.com/intake%20manifolds.htm
Da de har brugt princippet i ca. 25 år.
Så der må være nogle fordele end bare maks. effekt/flow.
I denne konstruktion.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#10 Indlæg af møffe »

M.I.S indsugningen er langt fra dårlig lavet i langt de flestes øjne. de er over de 900hk på den i norge og mener de er over 1100hk på den i grækenland.

har selv lavet lidt til sådan en sidste år (kopi modellen som på billedet) den ægte vare fås ikke til under 30K brugt. ellers holder jeg øje med de forkerte sider.

den er dog ret lækker at have med at gøre da den er i magnesium = rimelig let.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar