CO2 eller Argon til at svejse med?
Redaktør: Moderatorer
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
CO2 eller Argon til at svejse med?
Jeg har altid brugt Argon i stedet for Co2 til at svejse med. Men syntes ikke altid den svejser lige godt i karosseriplade.
Er så i tvivl om det er min gamle Nissap svejser der er træt eller om det er gassen Argon som er "forkert". Ville det give et bedre resultat med Co2?
Ps. grunden til at jeg bruger Argon, er at jeg får det gratis.
Er så i tvivl om det er min gamle Nissap svejser der er træt eller om det er gassen Argon som er "forkert". Ville det give et bedre resultat med Co2?
Ps. grunden til at jeg bruger Argon, er at jeg får det gratis.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Da det ikke virker uden..
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
Det vil jeg se om jeg kan finde ud af.klyfax skrev:Aner jeg ikke... Kunne forstille mig den er pedret da jeg kun har set den på større værksteder, eller smede. Hoppy svejser bruger enten argon eller co2. Argon er mest for dem der både svejser jern, alu og rustfrit...
Men er der fordele ved Co2 i forhold til Argon ved karosseriarbeje?
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Da det ikke virker uden..
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
"Blandgas" (18% argon, resten Co2) er meget brugt til karosseriarbejde, da det typisk ikke sprutter så meget. Samtidig er svejsningen ikke helt så "varm" som på ren Co2, så teoretisk set skulle man have færre problemer med gennembrændinger.
Til tykke materialer er Co2 således bedre, da der kommer mere varme i, og dermed mere penetrering => stærkere svejsning med samme strøm.
Argon ville jeg personligt slet ikke bruge på jern.
Jeg har både en flaske blandgas, og en argon - argonen er kun til det rustfrie, og når jeg en sjælden gang MIG'er alu.
Til tykke materialer er Co2 således bedre, da der kommer mere varme i, og dermed mere penetrering => stærkere svejsning med samme strøm.
Argon ville jeg personligt slet ikke bruge på jern.
Jeg har både en flaske blandgas, og en argon - argonen er kun til det rustfrie, og når jeg en sjælden gang MIG'er alu.
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
Wildert skrev:"Blandgas" (18% argon, resten Co2) er meget brugt til karosseriarbejde, da det typisk ikke sprutter så meget. Samtidig er svejsningen ikke helt så "varm" som på ren Co2, så teoretisk set skulle man have færre problemer med gennembrændinger.
Til tykke materialer er Co2 således bedre, da der kommer mere varme i, og dermed mere penetrering => stærkere svejsning med samme strøm.
Argon ville jeg personligt slet ikke bruge på jern.
Jeg har både en flaske blandgas, og en argon - argonen er kun til det rustfrie, og når jeg en sjælden gang MIG'er alu.
Tak det er lige den slag info jeg søgte
Bare lidt sjovt at vi bruger Co2 istedet for blandgas i vores pladeværksted på arbejde.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Da det ikke virker uden..
-
Martin!
- Mester Medlem
- Indlæg: 590
- Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
- Geografisk sted: Fyn
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
