MAP styring af vandindsprøjtning.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

MAP styring af vandindsprøjtning.

#1 Indlæg af VRT »

Jeg har sådan en omgang vandindsprøjtning, som pt. styres via en boost-switch. Ved et givent tryk slår vandindsprøjtningen til, dvs. enten eller.
Da man sagtens kunne forestille sig, at kravet til den indsprøjtede mængde vand ændrer sig gradvist i takt med ladetrykket, kunne det være rart med mulighed for en progressiv styring via ex. map-signalet.
Men nu er jeg ikke selv den vilde elektriker, så jeg er i tvivl om, man kan variere trykket (og dermed den indsprøjtede mængde) ved ex. at ændre spændingen til pumpen?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Har du ikke en motorstyring der kunne hjælpe dig med opgaven iforvejen?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#3 Indlæg af VRT »

Jo, jeg har en Fartstrup FFJ105-2, men det jeg gerne vil frem til er, om pumpen skal være justérbar, eller om man kan styre mængden, ved at styre spændingen. Som den kører nu, er det jo enten on ell. off. Enten er den slukket, eller også sprøjter den med fuld knald. Hvis boksen skal styre det, så skal den jo kunne justere spændingen på pumpen udfra en ikke liniær algoritme (eller hva man nu kalder det), da den indsprøjtede mængde jo ikke er ligefrem proportional med trykket. Hvordan ville man få ex. MS til at styre sådan en pumpe, hvis ønsket er, at den indsprøjtede mængde skal stige i takt med ladetrykket?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Lindahl skrev:Jo, jeg har en Fartstrup FFJ105-2, men det jeg gerne vil frem til er, om pumpen skal være justérbar, eller om man kan styre mængden, ved at styre spændingen. Som den kører nu, er det jo enten on ell. off. Enten er den slukket, eller også sprøjter den med fuld knald. Hvis boksen skal styre det, så skal den jo kunne justere spændingen på pumpen udfra en ikke liniær algoritme (eller hva man nu kalder det), da den indsprøjtede mængde jo ikke er ligefrem proportional med trykket. Hvordan ville man få ex. MS til at styre sådan en pumpe, hvis ønsket er, at den indsprøjtede mængde skal stige i takt med ladetrykket?


Først bruger man vand til at slukke ild med.

Hvis man har for meget ild, så sætter man en moduleret ventil til at styre vandmængden, meget lig den måde brændstof styres på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#5 Indlæg af VRT »

Problemet er nok nærmere, at der muligvis er for meget vand :D
Den der modulerede ventil, hvor kan man købe sådan en, og kan den styres af motorstyringen?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Her er et bud.

http://www.aquamist.co.uk/sl/plist/frm-4.html

Men den er dyr 154£ + moms

Og i følge dette firma er det ikke livsnødvendigt, med en såddan ventil.
http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#7 Indlæg af luske »

hvad med benzindyser ?? kan de tåle vand?? eller halv vand-halv ethanol ?? eller ruster de væk på rekordtis eller sætter de sig eller hvad ??

det ville da være dejligt nemt

MVH Luske
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

En almindelig benzindyse kan ikke tåle vand, og takker af efter ganske kort tid.
Dyser beregnet til Etanol har en lidt længere levetid, men den er ikke imponerende.

Ifølge de oplysninger jeg har fundet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#9 Indlæg af VRT »

Hej Morten, hvad var det du mente kunne være et bud, for jeg kan ikke umiddelbart finde noget på den prisliste du linker til, som passer med de 154+VAT.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

P/N 806 244
Og det er kun 146£ + moms :roll:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar