Side 1 af 1
Omdysning af karburator, ved anden uds. manifold?
: 10 jan 2009, 01:21
af JerrilD
Læser mange steder hvis man sætter en anden manifold på en MC med karburator, så skal man omdyse den så den står rigtig i blandingen.
Kan godt være jeg spørg dumt, men hvorfor?
Er det noget man også skal på biler med karburatore?
a
: 10 jan 2009, 12:53
af tonnilerche
fordi det ændrer på flowet ved indsugningen - når du nemmere kommer af med udstødningsgasserne påvirker det indsugningen - hurtigere afgang fra udstødningen giver mere turbulens, og mere luft der bliver suget ind ( fx pga ventil-overlap ).
Det samme gør biler med indsprøjtning, der er systemet bare en smule fleksibelt/regulerende pga lambdasonde, og en motorcomputer med et "map".
Hvis min ikke får nok benzin i et givet område rykker den hele mappet op et trin, indtil den registrerer at den får nok benzin igen - dog vil den så overfuele resten af mappet, der før ikke fejlede noget
Håber det lysner lidt op..
: 11 jan 2009, 15:50
af JerrilD
Vil man kunne skade noget ved at lade være(evt køre med det i kortere tid)? Altså på biler og mc´er?
Har fået en Slip on Potte på min mc, ikke nogen anden manifold. Skal jeg så omdyse min mc? Hvordan kan man måle sig frem til om den skal omdyses? Der er jo delte meninger om netop dette emne.
Har overvejet at få et jetkit på min mc på et tidspunkt hvor der er flere penge til rådighed.
: 12 jan 2009, 11:32
af Carsten 205 GTI 1,9 T
At køre med for mager blanding, er den sikre vej til hul i stempeltoppen.
Blandingen kan måles bla. med en wideband-lambda.
: 12 jan 2009, 12:23
af luske
JerrilD skrev:Vil man kunne skade noget ved at lade være(evt køre med det i kortere tid)? Altså på biler og mc´er?
Har fået en Slip on Potte på min mc, ikke nogen anden manifold. Skal jeg så omdyse min mc? Hvordan kan man måle sig frem til om den skal omdyses? Der er jo delte meninger om netop dette emne.
Har overvejet at få et jetkit på min mc på et tidspunkt hvor der er flere penge til rådighed.
vil råde dig til at få trimmet blandingen , det er ikke sikkert den vil rende magert ved peak HP men du vil nok miste en 7-10 hk i mellemområdet PGA for mager blanding , så i med det jetkit inden sæsonen starter
MVh Luske
: 12 jan 2009, 14:53
af JerrilD
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:At køre med for mager blanding, er den sikre vej til hul i stempeltoppen.
Blandingen kan måles bla. med en wideband-lambda.
Hvor får man fat i sådan en lambda. Har en lambda liggende som ikke passede alligevel. Men man skal vel ha noget udstyr til den?
Er det noget en alm mekaniker kan teste?
: 13 jan 2009, 08:12
af Carsten 205 GTI 1,9 T
Jeg har sådan et dyr her;
http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php
Denne var måske mere på sin plads;
http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php
På alle værksteder har de vel en 4-gas-tester, den skulle kunne afsløre det. Der kan de dog ikke umiddelbart måle den med belastning på.