flathead performance tuning
Redaktør: Moderatorer
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
flathead performance tuning
Hey..
Er lige startet på at renovere motoren på min MC.
Nen så var tanken på at optimere den bare en lille smule, eller bare fjerne de værste effekt røvende ting.
Er der nogle gode sider på nettet omkring emnet???
Ps. har fundet nogle store støbegrate i ind og udstødnings kanalerne i cylinderne, de skal jo sælfølgelig fjernes.
Er lige startet på at renovere motoren på min MC.
Nen så var tanken på at optimere den bare en lille smule, eller bare fjerne de værste effekt røvende ting.
Er der nogle gode sider på nettet omkring emnet???
Ps. har fundet nogle store støbegrate i ind og udstødnings kanalerne i cylinderne, de skal jo sælfølgelig fjernes.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- luske
- Mester Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31
altså hvis det er en harley-flathead ville jeg ikke bekymre mig om optimering , de har som regel svært nok ved at holde på olien ved std effekt
kan dog forestille mig lidt bedre kørbarhed med lidt flowoptimering men det er ikke noget man bare lige gør + indsugningsmanifolden på sådan er udformet lidt kvajet at selvom du får optimeret portene i cylinderene så ødelægger manifolddesignet det lidt
jeg syntes sådan en flathead bør holdes std
MVH Luske
jeg syntes sådan en flathead bør holdes std
MVH Luske
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Det er ikke en harley
Det er en russisk Dnepr K750, Planen var måske ikke så meget at tune den, men fjerne de værste effekt og moment stjælende ting. Uden på vil den forblive stort set original.
Tænkte på om der var nogle ting omkring forbrændingsrum og sådan, som man skal være speciel opmærksom på. (Har portet OHV motore af andre mærker med held)
Kunne det være en opgave for Henrik GM's flow bænk??? evt. bare for at se hvor håbløse de er.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Jo, det kan vi da godt prøve i bænken.
Tænker det er håbløst meget for langsomt, men sjovt at prøve for sammenligningens skyld.
Tænker det er håbløst meget for langsomt, men sjovt at prøve for sammenligningens skyld.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
prøve bænken eller motoren???
Det skal nok være i det nye år, det kunne være at jeg skulle fjerne de værste grater i den ene cylinder så der er noget at sammen ligne med??
Hvordan går det forresten med de 2cv toppe??? (har ikke haft brug for nogle der hjemme, så mangler dem ikke, var bare nyskerig)
Det skal nok være i det nye år, det kunne være at jeg skulle fjerne de værste grater i den ene cylinder så der er noget at sammen ligne med??
Hvordan går det forresten med de 2cv toppe??? (har ikke haft brug for nogle der hjemme, så mangler dem ikke, var bare nyskerig)
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Lars E skrev:prøve bænken eller motoren???![]()
Det skal nok være i det nye år, det kunne være at jeg skulle fjerne de værste grater i den ene cylinder så der er noget at sammen ligne med??
Hvordan går det forresten med de 2cv toppe??? (har ikke haft brug for nogle der hjemme, så mangler dem ikke, var bare nyskerig)
2CV toppene er meget sjove. Ekstremt mærkeligt topstykke.
Flower ringe. Ser ringe ud. Mærkelige ventilvinkler. Må være meget lavt komp.fh, eller meget høje stempler.
Jeg tog det ene topstykke og rengjorde det for diverse støbegrater. Ikke meget reaktion flowmæssigt. Gav det så nogle af de klassiske "tricks". Lille reaktion, men ikke noget banebrydende. Porten er meget flad ind imod sædet.
Måtte faktisk bygge min hastighedsmåler færdig for at kunne få en ordentlig ide om hvad der skete.
Jeg kan ikke huske tallene her og nu, men hastigheden er noget fra optimal. Portarealet er for stort, og den åbne ventil kommer ikke ret godt fri af væggen i forbrændingskammeret, så luften kommer ikke rigtig væk.
Hvis jeg fik lidt tid mere, så skulle man måske prøve at se nærmere på forbrændingskammeret også.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Hvordan er de opbygget.. jeg forstiller mig det lidt som en gammel luftkølet Porsche/VW bobbel boxer motor med 2 ventiler og stødstænger
Porsche har vidst et Hemi ligende forbrændingskammer i toppen
Var det muligt at hugge toppen fra en af de motorer eller hvor svært ville det være at bygge et sæt selv ..
er det støbejern eller alu ?
Porsche har vidst et Hemi ligende forbrændingskammer i toppen
Var det muligt at hugge toppen fra en af de motorer eller hvor svært ville det være at bygge et sæt selv ..
er det støbejern eller alu ?
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Hey.
Stemplerne i 2cv'en har en meget høj top med et lavning i. Det passer med at når stemplet er i top har man et kugleformet forbrændings kammer. Selve forbrændings rummet skulle havde været helt moderne sidst i 40'erne.
De tuning's stempler man kan købe nu har kun den hævede top.
En normal 2cv køre med 8,5-1(28-29Hk) og en høj komprimeret Dyane eller Ami køre med 9-1 (32Hk)
Russeren køre med 6-1...........
Kanalerne i 2cv'ens toppe havde jeg også luret på, Selv den originale indsugnings manifold er 32mm inden i.
Men det vil sige at der er godt med hest og moment hvis man kan lave nogle helt andre kanaler i de toppe???
Det skal lige siges at det faktisk godt kan mærkes ved over 5000 omdrejninger hvis man fjerner de støbegrater og glater den lidt ud inden i.
2cv toppe
Stempel top
Tunings stempler
Russerns???
Russerens top
Russerens forbrændingsrum
Forbrændings rum
Stemplerne i 2cv'en har en meget høj top med et lavning i. Det passer med at når stemplet er i top har man et kugleformet forbrændings kammer. Selve forbrændings rummet skulle havde været helt moderne sidst i 40'erne.
De tuning's stempler man kan købe nu har kun den hævede top.
En normal 2cv køre med 8,5-1(28-29Hk) og en høj komprimeret Dyane eller Ami køre med 9-1 (32Hk)
Russeren køre med 6-1...........
Kanalerne i 2cv'ens toppe havde jeg også luret på, Selv den originale indsugnings manifold er 32mm inden i.
Men det vil sige at der er godt med hest og moment hvis man kan lave nogle helt andre kanaler i de toppe???
Det skal lige siges at det faktisk godt kan mærkes ved over 5000 omdrejninger hvis man fjerner de støbegrater og glater den lidt ud inden i.
2cv toppe
Stempel top
Tunings stempler
Russerns???
Russerens top
Russerens forbrændingsrum
Forbrændings rum
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Ja det er en Hemi top på sådan en 2cv'er lige som en gammel luftkølet Porsche og som jeg havde forstillet mig .. dog er Porschen noget større og så har den 4 pinbolte ..... Det var også hemi på Lotust twincam cortina og der virkede det ret godt i forhold til en std Ford top
Der står 0.6L i din sig .. ~602cc det er 36.7cui så du kan jo skrive
HEMI 36.7 på siden af motor klappen lige som amerikaner drengene
Og det ser, udfra dine billeder, ikke ud som 2cv'eren er nem at porte .. det ser ud som om kanalerne skruer ind imod cyl center aksen.. samtidigt med at portene går ned ned imod ventilsæderne
En russisk flat top sideventiler .. så kan del vel næppe blive mere old school .. ingen tvivl om at din hemi 2cv er mere effektivt end det russiske sideventil topstykke .... var der nogen der sagde briggs & straton plæneklipper
.. jeg mener Henrik har leget en del med at porte/flowteste netop en B&G plæneklipper motor så mon ikke han har nogle guldkorn ... ellers må der ligge en del info om at porte B&G fra de der baby dragster's.. der er et par af dem der kan flytte sig men oftest er de ret kedelige at se (vente) på ... der er også en del der køre race på plæneklippere så mon ikke der er et forum eller to med et par tips der
Der står 0.6L i din sig .. ~602cc det er 36.7cui så du kan jo skrive
HEMI 36.7 på siden af motor klappen lige som amerikaner drengene
Og det ser, udfra dine billeder, ikke ud som 2cv'eren er nem at porte .. det ser ud som om kanalerne skruer ind imod cyl center aksen.. samtidigt med at portene går ned ned imod ventilsæderne
En russisk flat top sideventiler .. så kan del vel næppe blive mere old school .. ingen tvivl om at din hemi 2cv er mere effektivt end det russiske sideventil topstykke .... var der nogen der sagde briggs & straton plæneklipper
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Motoren i russeren ligner en kopi af en BMW R12 motor.
http://www.bmbikes.co.uk/photos/mechani ... bp0004.jpg
Hvilket ikke er usansynligt, da de tog mange under krigen.
Måske findes der i tyskland nogle oplysninger om tuning af disse maskiner.
Men en forsiktig fjernelse af grater, og kompressions forøgelse.
Kan ikke ligefrem skade.
En karburator til hver cylinder er vel ikke helt forkert.
MVH
Morten
http://www.bmbikes.co.uk/photos/mechani ... bp0004.jpg
Hvilket ikke er usansynligt, da de tog mange under krigen.
Måske findes der i tyskland nogle oplysninger om tuning af disse maskiner.
Men en forsiktig fjernelse af grater, og kompressions forøgelse.
Kan ikke ligefrem skade.
En karburator til hver cylinder er vel ikke helt forkert.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html