2" eller 2,5" udstødning?
Redaktør: Moderatorer
-
Cyberhippie
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 16 jul 2007, 00:27
- Geografisk sted: København
2" eller 2,5" udstødning?
Hej eksperter!
Jeg har brug for et nyt udstødningssystem på min Peugeot 206 GTI. Jeg har tunet motoren med:
- OMEX 600 motorstyring
- Cat Cams knastaksler, 277° på intake og 270° på exhaust
- Peugeot 406 2.2l TS4 aluminiums indsugningmanifold
- Raceland 4-1 bananmanifold i rustfrit stål
Bilen er blevet rullet til lidt uden 180 hk med nuværende opsætning. Jeg skal have montoret gasspjæld fra 306 gti og justerbare knasthjul, for at få lidt mere effekt ud og rykket momentet ned i et mere brugbart område.
PT kører jeg med standard udstødning, en 4" carbon bagpotte og med katalysatoren fjernet. Men da bilen skal synes, vil jeg købe et nyt rustfrit udstødningssystem og en racerkat på 400 celler.
Mit spørgsmål er som følger:
Den originale rørføring på min er 2". På 206 RC180 udgaven, som har ca. samme hk som min har nu, er den 2,5". Hvad er mest optimalt til min?
Jeg har brug for et nyt udstødningssystem på min Peugeot 206 GTI. Jeg har tunet motoren med:
- OMEX 600 motorstyring
- Cat Cams knastaksler, 277° på intake og 270° på exhaust
- Peugeot 406 2.2l TS4 aluminiums indsugningmanifold
- Raceland 4-1 bananmanifold i rustfrit stål
Bilen er blevet rullet til lidt uden 180 hk med nuværende opsætning. Jeg skal have montoret gasspjæld fra 306 gti og justerbare knasthjul, for at få lidt mere effekt ud og rykket momentet ned i et mere brugbart område.
PT kører jeg med standard udstødning, en 4" carbon bagpotte og med katalysatoren fjernet. Men da bilen skal synes, vil jeg købe et nyt rustfrit udstødningssystem og en racerkat på 400 celler.
Mit spørgsmål er som følger:
Den originale rørføring på min er 2". På 206 RC180 udgaven, som har ca. samme hk som min har nu, er den 2,5". Hvad er mest optimalt til min?
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
da den kun skal til syn, ville jeg vælge den billigste løsning og skrue den anden på igen når jeg kom hjem. vil dog tro at du ikke umiddelbart har ret meget ud af 2,5" Det kommer an på konstruktionen. hvis der er mange skarpe bøj på stødningen, så ville jeg nok vælge 2,5" er den ret lige bagud, ville jeg nok holde mig til 2"
Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.
Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.
Brap brap brap...


- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Yugo Turbo skrev:da den kun skal til syn, ville jeg vælge den billigste løsning og skrue den anden på igen når jeg kom hjem. vil dog tro at du ikke umiddelbart har ret meget ud af 2,5" Det kommer an på konstruktionen. hvis der er mange skarpe bøj på stødningen, så ville jeg nok vælge 2,5" er den ret lige bagud, ville jeg nok holde mig til 2"
Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.
3dB højere end standard. 4 dB er en fordobbeltning af lyden. MEN, det er en vurdering synsmanden laver, og ikke en måling...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
klyfax skrev:Yugo Turbo skrev:da den kun skal til syn, ville jeg vælge den billigste løsning og skrue den anden på igen når jeg kom hjem. vil dog tro at du ikke umiddelbart har ret meget ud af 2,5" Det kommer an på konstruktionen. hvis der er mange skarpe bøj på stødningen, så ville jeg nok vælge 2,5" er den ret lige bagud, ville jeg nok holde mig til 2"
Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.
3dB højere end standard. 4 dB er en fordobbeltning af lyden. MEN, det er en vurdering synsmanden laver, og ikke en måling...
3dB er en fordobling af lydtrykket, men ikke af det hørbare lydniveau.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Runesm skrev:klyfax skrev:Yugo Turbo skrev:da den kun skal til syn, ville jeg vælge den billigste løsning og skrue den anden på igen når jeg kom hjem. vil dog tro at du ikke umiddelbart har ret meget ud af 2,5" Det kommer an på konstruktionen. hvis der er mange skarpe bøj på stødningen, så ville jeg nok vælge 2,5" er den ret lige bagud, ville jeg nok holde mig til 2"
Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.
3dB højere end standard. 4 dB er en fordobbeltning af lyden. MEN, det er en vurdering synsmanden laver, og ikke en måling...
3dB er en fordobling af lydtrykket, men ikke af det hørbare lydniveau.
Tæt på ellers
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
-
Juel
- Senior Medlem
- Indlæg: 257
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
-
Daugbjerg
- Junior Medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
- Geografisk sted: Brøndby
- Kontakt:
For at komme tvivlen tilgode kan du lave 2 1/2" det første stykke med en potte, for at dernæst afslutte med en 2" potte.
Lidt mere effekt og lidt mindre larm.
Lidt mere effekt og lidt mindre larm.
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk
www.scanturbo.dk