2" eller 2,5" udstødning?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Cyberhippie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16 jul 2007, 00:27
Geografisk sted: København

2" eller 2,5" udstødning?

#1 Indlæg af Cyberhippie »

Hej eksperter!

Jeg har brug for et nyt udstødningssystem på min Peugeot 206 GTI. Jeg har tunet motoren med:

- OMEX 600 motorstyring
- Cat Cams knastaksler, 277° på intake og 270° på exhaust
- Peugeot 406 2.2l TS4 aluminiums indsugningmanifold
- Raceland 4-1 bananmanifold i rustfrit stål

Bilen er blevet rullet til lidt uden 180 hk med nuværende opsætning. Jeg skal have montoret gasspjæld fra 306 gti og justerbare knasthjul, for at få lidt mere effekt ud og rykket momentet ned i et mere brugbart område.

PT kører jeg med standard udstødning, en 4" carbon bagpotte og med katalysatoren fjernet. Men da bilen skal synes, vil jeg købe et nyt rustfrit udstødningssystem og en racerkat på 400 celler.

Mit spørgsmål er som følger:

Den originale rørføring på min er 2". På 206 RC180 udgaven, som har ca. samme hk som min har nu, er den 2,5". Hvad er mest optimalt til min?
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#2 Indlæg af Yugo Turbo »

da den kun skal til syn, ville jeg vælge den billigste løsning og skrue den anden på igen når jeg kom hjem. vil dog tro at du ikke umiddelbart har ret meget ud af 2,5" Det kommer an på konstruktionen. hvis der er mange skarpe bøj på stødningen, så ville jeg nok vælge 2,5" er den ret lige bagud, ville jeg nok holde mig til 2"

Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#3 Indlæg af klyfax »

Yugo Turbo skrev:da den kun skal til syn, ville jeg vælge den billigste løsning og skrue den anden på igen når jeg kom hjem. vil dog tro at du ikke umiddelbart har ret meget ud af 2,5" Det kommer an på konstruktionen. hvis der er mange skarpe bøj på stødningen, så ville jeg nok vælge 2,5" er den ret lige bagud, ville jeg nok holde mig til 2"

Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.


3dB højere end standard. 4 dB er en fordobbeltning af lyden. MEN, det er en vurdering synsmanden laver, og ikke en måling...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

klyfax skrev:
Yugo Turbo skrev:da den kun skal til syn, ville jeg vælge den billigste løsning og skrue den anden på igen når jeg kom hjem. vil dog tro at du ikke umiddelbart har ret meget ud af 2,5" Det kommer an på konstruktionen. hvis der er mange skarpe bøj på stødningen, så ville jeg nok vælge 2,5" er den ret lige bagud, ville jeg nok holde mig til 2"

Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.


3dB højere end standard. 4 dB er en fordobbeltning af lyden. MEN, det er en vurdering synsmanden laver, og ikke en måling...


3dB er en fordobling af lydtrykket, men ikke af det hørbare lydniveau.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

Runesm skrev:
klyfax skrev:
Yugo Turbo skrev:da den kun skal til syn, ville jeg vælge den billigste løsning og skrue den anden på igen når jeg kom hjem. vil dog tro at du ikke umiddelbart har ret meget ud af 2,5" Det kommer an på konstruktionen. hvis der er mange skarpe bøj på stødningen, så ville jeg nok vælge 2,5" er den ret lige bagud, ville jeg nok holde mig til 2"

Iøvrigt bør du jo være opmærksom på at en krakilsk synsmand, kan dumpe din bil for at larme for meget. mener der endda er fastsat en Decibel grænse på en ganske lidt højere værdi en den larmer originalt.


3dB højere end standard. 4 dB er en fordobbeltning af lyden. MEN, det er en vurdering synsmanden laver, og ikke en måling...


3dB er en fordobling af lydtrykket, men ikke af det hørbare lydniveau.


Tæt på ellers :-D
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
cb
Senior Medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 06 sep 2003, 21:48
Geografisk sted: Midtjylland

#6 Indlæg af cb »

det måler vi da tit
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#7 Indlæg af Yugo Turbo »

cb er synsmand... hvis nogen ikke vidste det... så intet gætteri der...
Brap brap brap...
Billede
Juel
Senior Medlem
Indlæg: 257
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af Juel »

Yugo Turbo skrev:cb er synsmand... hvis nogen ikke vidste det... så intet gætteri der...


Ja jeg har da også fået målt en mc på et tidspunkt..
Mvh
Morten
G1 Cab 2,1L 16v m. Megasquirt.
bamse307
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 feb 2009, 20:21

#9 Indlæg af bamse307 »

min er rullet til 170hk med supersprint system og det er 2" diameter, tror ikke du vinder ret meget ved at forøge den med en ½ tomme... har du 180hk på hjulene????
Daugbjerg
Junior Medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

#10 Indlæg af Daugbjerg »

For at komme tvivlen tilgode kan du lave 2 1/2" det første stykke med en potte, for at dernæst afslutte med en 2" potte.
Lidt mere effekt og lidt mindre larm.
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk
Besvar