For højt ladetryk
Redaktør: Moderatorer
-
Meca
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 11 mar 2008, 17:43
For højt ladetryk
Hej.
Jeg har et problem med min BMW. Det er en E30 325i med en s50B30 motor i. Det er M3 3,0 motoren fra E36 modellen. Denne er så monteret med en hjemmelavet manifold, en Garrett GT42 turbo, og en 60 mm ekstern wastegate fra PPF. Problemet er at den nu lader med 1,3-1,4 bar, hvilket er for meget. Det skal siges at den har kørt før, hvor ladetrykket lå på ca. 0,9 bar. Det med det større ladetryk er noget den er begyndt med efter jeg har haft motoren skilt ad igen.
Men jeg kan simpelthen ikke få den til at lade mindre end de 1,3 bar. Selv når den øverste slange er afmonteret på wastegaten, lader den de 1,3, hvilket jeg bare ikke forstår, for så burde den vel køre på de ca. 0,5 bar, som fjederen er beregnet til i wastegaten?
Som sagt har den kørt tidligere, hvor den fint holdte sig på de 0,9 bar, så jeg forstår det ikke.
Mads
Jeg har et problem med min BMW. Det er en E30 325i med en s50B30 motor i. Det er M3 3,0 motoren fra E36 modellen. Denne er så monteret med en hjemmelavet manifold, en Garrett GT42 turbo, og en 60 mm ekstern wastegate fra PPF. Problemet er at den nu lader med 1,3-1,4 bar, hvilket er for meget. Det skal siges at den har kørt før, hvor ladetrykket lå på ca. 0,9 bar. Det med det større ladetryk er noget den er begyndt med efter jeg har haft motoren skilt ad igen.
Men jeg kan simpelthen ikke få den til at lade mindre end de 1,3 bar. Selv når den øverste slange er afmonteret på wastegaten, lader den de 1,3, hvilket jeg bare ikke forstår, for så burde den vel køre på de ca. 0,5 bar, som fjederen er beregnet til i wastegaten?
Som sagt har den kørt tidligere, hvor den fint holdte sig på de 0,9 bar, så jeg forstår det ikke.
Mads
- martin høj
- Mester Medlem
- Indlæg: 517
- Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
- Geografisk sted: KBH
-
Zorak
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
- Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Hvordan sidder wastegaten i forhold til turbo? Mener bare at den kan have svært ved at styre trykket hvis den sidder i modsatte ende som turbo'en så gassen hellere vil igennem turboen end wg...
Bare en tanke...
Bare en tanke...
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd..
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
prøv det samme med noget knap så voldsomt... kobbel en slange til så det er tæt. hæv tryk LANGSOMT ved hjælp at reduktion/regulator se på hvad der så sker. MVH sørenMeca skrev:kepsus skrev:Du kan prøve forsigtig at give den lidt tryk, og se/hører om stemplet åbner sig. Kunne være din membran, i wasteate der er i stykker
Det har jeg prøvet, med en luftpistol. og den åbner fint.
Mads
-
JensM
- Nyt Medlem
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: 17 nov 2006, 20:15
Hmm, jeg tænker bare sådan at hvis den har kørt med 0.9bar før, og du har tjekket at WG membranen virker, så synes jeg kun det kan være WG slangen der er utæt, eller måske et knæk på den efter motor har været adskildt. eller måske Udgangsrøret fra WG der er stoppet hvis det er ekstern, men tror jeg nu ikke det er.
Hvis WG er okay, kan det i mine øjne kun være slangen der er problemer med..
Hvis WG er okay, kan det i mine øjne kun være slangen der er problemer med..
Fiat Coupe 2,0 16V Turbo 4x4 - Projekt
VW Golf 4 GTI - Hverdag
Bmw E46 V8 TT - Drift
VW Golf 4 GTI - Hverdag
Bmw E46 V8 TT - Drift
- johan o r
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
- Geografisk sted: Vejle
Er slangen den samme som før?
Du siger du har sat tryk på WG og kan høre/se den åbner. har du trykket gennem den slange der går til WG eller direkte på??
Det er før set WG bliver dårlig, og går trægt..
Måden du har testet på viser KUN at den kan åbne, men ikke hvid hvilket tryk..
Har du et tryk ur, lidt vaccum slange og et T-stykke...
Tøm det meste luft ud af kompressoren, så ikke den trykker så vildt, og er nemmere at styre.
sæt T-stykket på WG sammen med Manometeret, og se så hvor meget tryk der skal til før WG åbner..
http://www.youtube.com/watch?v=U6KOoBVzb5E
Håber det kan hjælpe,
MVH
Johan O R
Du siger du har sat tryk på WG og kan høre/se den åbner. har du trykket gennem den slange der går til WG eller direkte på??
Det er før set WG bliver dårlig, og går trægt..
Måden du har testet på viser KUN at den kan åbne, men ikke hvid hvilket tryk..
Har du et tryk ur, lidt vaccum slange og et T-stykke...
Tøm det meste luft ud af kompressoren, så ikke den trykker så vildt, og er nemmere at styre.
sæt T-stykket på WG sammen med Manometeret, og se så hvor meget tryk der skal til før WG åbner..
http://www.youtube.com/watch?v=U6KOoBVzb5E
Håber det kan hjælpe,
MVH
Johan O R
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Arbejder for AquilaRacingCars
-
Meca
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 11 mar 2008, 17:43
johan o r skrev:Er slangen den samme som før?
Du siger du har sat tryk på WG og kan høre/se den åbner. har du trykket gennem den slange der går til WG eller direkte på??
Det er før set WG bliver dårlig, og går trægt..
Måden du har testet på viser KUN at den kan åbne, men ikke hvid hvilket tryk..
Har du et tryk ur, lidt vaccum slange og et T-stykke...
Tøm det meste luft ud af kompressoren, så ikke den trykker så vildt, og er nemmere at styre.
sæt T-stykket på WG sammen med Manometeret, og se så hvor meget tryk der skal til før WG åbner..
http://www.youtube.com/watch?v=U6KOoBVzb5E
Håber det kan hjælpe,
MVH
Johan O R
Det var faktisk præcis sådan jeg gjorde.
Men tak til alle for hjælpen. Fejlen er heldigvis fundet. Det viste sig at den stod for sent i tænding, så ladetrykket ikke rigtig kunne styres. Den kunne stilles 4 grader tidligere, og ladetrykket blev helt stabil. At det så gav næsten 60 hk mere er jo kun en bonus.
Mads