kpa = % i ms 2

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

kpa = % i ms 2

#1 Indlæg af JDJ »

Ja er lidt i tvivl om det kan sammenlignes direkte. Altså f.eks 70 kpa = 70%, 180 kpa = 180% har læst i manualen, men forstår ikke helt den måde de omtaler det på.

Motoren en en Bmw m20 B25 med turbo, og kører med 1 bars ladetryk (1,2bar i overboost)

Er lidt i usikker på om jeg har sat det rigtigt op, det skal dog sige at bilen kører hammer godt, og er store set lige så "kørbar som helt std motor.

Men lidt kommentare og lidt konstruktiv kritik ville være rart. :D

Billede

Billede

Billede

http://www.jacobjustesen.dk/ms/map.rar
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#2 Indlæg af ae86 »

er ikke helt sikker på hvad du efter spørger .. men 100 er atmosfærrisk tryk .. dvs 1 atm abs eller 0 bar ladetryk (overgangen fra vacuum til tryk) hvilket svinger lidt fra lidt under til lidt over 1000 milibar (0.95-1.1 bar) ved havniveau afhængig af vejret

Scalaen er i kilo pascal ...Kpa
100 kpa = 1bar eller ca 1 atm ..hvilket igen er absolute .. dvs 0 ladetryk

men da motortyringe "null stiller" sit 100 niveau når der sættes tænding på motoren så betyder 110 kpa bare at trykket i systemet er 0.1 kpa over det omgivende tryk (da motorstyringen fik tænding) .. hvilket kan give et problem hvis du ligger og kører fra havniveau og op i bjergene .. men dem har vi jo ingen af her hjemme.. dog kan man vælge at kører med en ekstra map sensor som kun sidder og måler det reele vejrtryk (ambient air pressure) og som løbende korrigerer manifold map
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#3 Indlæg af Saab-Daniel »

Tror mere der spørges til, hvorfor der vises procenter og ikke kpa på aksen i MT, hvilket jeg egentligt også undrer mgi lidt over...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#4 Indlæg af ae86 »

Saab-Daniel skrev:Tror mere der spørges til, hvorfor der vises procenter og ikke kpa på aksen i MT, hvilket jeg egentligt også undrer mgi lidt over...
Daniel.


ah ok.. ja det er nok noget Erik Fahlgren selv må besvarer ..
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#5 Indlæg af JDJ »

Saab-Daniel skrev:Tror mere der spørges til, hvorfor der vises procenter og ikke kpa på aksen i MT, hvilket jeg egentligt også undrer mgi lidt over...
Daniel.


Jep det er lige nødagtigt det jeg vil frem til. Der står lidt om det i manualen, men det virker som om det ikke er skrevet helt færdigt.

Men hvis det bare er det samme kpa, så må både min benzin og tændings tabel jo være lavet forkert. (Nu jeg tænker over det, så ryger den jo også helt op i toppen af tabellen når den får gas)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

100% er lig med 100 kpa+-2 kpa her i DK.
Men hvis du nu starter motoren på et Bjerg med 90 kpa i atmosfære tryk, så er 100% = 90 Kpa.
Egentligt ganske smart, bare lidt forvirrende, i en tabel, der normalt har absolutte værdier og ikke %
Så regn med 1% = 1Kpa

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar