Størrelse på spjældhuse

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Frank_Andersen
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 nov 2004, 17:27
Geografisk sted: Byrsted Nibe

Størrelse på spjældhuse

#1 Indlæg af Frank_Andersen »

Nogen der har erfaringer med størrelse på spjældhuse til en 2300cc firecyl. med max. effekt ved 5800 omdr.
Det er til dagligt/hobbybrug ikke race.

Bør 40mm ikke være nok ?
Henrik D.S.
Junior Medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 15 sep 2003, 17:20
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

#2 Indlæg af Henrik D.S. »

sakset fra http://www.jenvey.co.uk/

Choice of bore size is a balanced compromise resulting from the following;
1) A larger bore leads to lower flow resistance, but obeying the laws of diminishing returns.
2) A smaller bore leads to better throttle control and response (never underestimate) and improved fuel mixing.
3) The system should be considered in total - from (at least) trumpet flange to cylinder and proportioned accordingly.

Basic references for BHP per cylinder, assuming ca 120mm from butterfly to valve head and a max of 9,000 rpm are;
Up to 30 - 30mm, up to 33 - 32mm, up to 39 - 35mm, up to 46 - 38mm, up to 51 - 40mm, up to 56 - 42mm
Up to 65 - 45mm, up to 74 - 48mm, up to 80 - 50mm, up to 87 - 52mm, up to 93 - 54mm.
These power figures may be increased by up to 10% in a purpose - designed and well proportioned system.
As butterfly to valve distance increases, butterfly size will need to increase in proportion to system taper and vice versa.
Lower revving engines and those with injectors placed before the butterfly will generally accept a larger body.


Så hvis du ikke forventer mere end ca. 200 hk så ngen problemer ! Dog vil jeg sige at dette kun er en grov skala! Har pt. hentet 307 hk på en 2251ccm med 4 X 45mm. 8)

Mvh Henrik

www.wolf3d.dk
warp
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 16 sep 2007, 22:51

Re: Størrelse på spjældhuse

#3 Indlæg af warp »

Frank_Andersen skrev:Nogen der har erfaringer med størrelse på spjældhuse til en 2300cc firecyl. med max. effekt ved 5800 omdr.
Det er til dagligt/hobbybrug ikke race.

Bør 40mm ikke være nok ?


Hvor mange heste satser du på?
Jeg har 40mm jenvey spjældhuse og fik at vide da jeg købte dem at de nemt kunne følge med til 150 hk. og måske mere. (jeg har jo lidt længere fra spjæld til ventil end de 120mm som tabellen regner med.)

Hvis top effekten leveres ved 5800 har knasten ikke en helt vild duration så 40mm burde være fint.

/Jacob
Frank_Andersen
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 nov 2004, 17:27
Geografisk sted: Byrsted Nibe

#4 Indlæg af Frank_Andersen »

Ja Warp, hvor stor er det din motor er ? Var det en 1600 ? og kører du med den ?

Og min motor bliver jo netop en stor doven sjæl med dyserne før spjældet

Hmm !
warp
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 16 sep 2007, 22:51

#5 Indlæg af warp »

Frank_Andersen skrev:Ja Warp, hvor stor er det din motor er ? Var det en 1600 ? og kører du med den ?

Og min motor bliver jo netop en stor doven sjæl med dyserne før spjældet

Hmm !


Jo min er en 1600 og ja jeg har kørt med den i næsten 2 år nu (giver omkring 95 hk.). Det skal lige siges at mine spjældhuse er for store til den bette 1600 motor så den er noget følsom på speederen. De var oprindeligt købt til en hidsig 1914 type1 motor, men nu kommer de på en godmodig 2366 type4 motor i stedet.

Skal du have dyserne før spjæld? ...det er en lidt utraditionel opsætning. Må man spørge hvorfor?
Frank_Andersen
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 nov 2004, 17:27
Geografisk sted: Byrsted Nibe

#6 Indlæg af Frank_Andersen »

Jamen der kan du se. Jeg troede bare at Jenveys var sådan. Men når jeg ser efter på billederne kan jeg da godt se at dyserne må stikke ud under spjældet.
warp
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 16 sep 2007, 22:51

#7 Indlæg af warp »

Frank_Andersen skrev:Jamen der kan du se. Jeg troede bare at Jenveys var sådan. Men når jeg ser efter på billederne kan jeg da godt se at dyserne må stikke ud under spjældet.


Nej nej, dyserne sidder lige under spjældet. Så forstår jeg bedre. :-)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#8 Indlæg af klyfax »

warp skrev:
Skal du have dyserne før spjæld? ...det er en lidt utraditionel opsætning. Må man spørge hvorfor?


Det da ik utraditionel... Der er faktisk mange der køre med det. Mange biler har bare en lukket kasser omkring. Alle F1 biler køre med det, så det er vel ikke helt dumt...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#9 Indlæg af jens »

45 mm. karburatorer har 36-40 mm venturi så de har ikke større flow end et efi 40 mm. hus.
Til sammenligning kører jeg 8x55 mm på en 8.2l og den har 1025 cc pr. cylinder
Billede[/url]
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

Re: Størrelse på spjældhuse

#10 Indlæg af møffe »

Frank_Andersen skrev:Nogen der har erfaringer med størrelse på spjældhuse til en 2300cc firecyl. med max. effekt ved 5800 omdr.
Det er til dagligt/hobbybrug ikke race.

Bør 40mm ikke være nok ?



vil nok sige 45-48mm på en 2,3 4cyl motor. lidt efter hvor meget effekt du forventer.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar