Størrelse på spjældhuse
Redaktør: Moderatorer
-
Frank_Andersen
- Nyt Medlem
- Geografisk sted: Byrsted Nibe
Størrelse på spjældhuse
Nogen der har erfaringer med størrelse på spjældhuse til en 2300cc firecyl. med max. effekt ved 5800 omdr.
Det er til dagligt/hobbybrug ikke race.
Bør 40mm ikke være nok ?
Bør 40mm ikke være nok ?
-
Henrik D.S.
- Junior Medlem
- Geografisk sted: Fyn
- Kontakt:
sakset fra http://www.jenvey.co.uk/
Choice of bore size is a balanced compromise resulting from the following;
1) A larger bore leads to lower flow resistance, but obeying the laws of diminishing returns.
2) A smaller bore leads to better throttle control and response (never underestimate) and improved fuel mixing.
3) The system should be considered in total - from (at least) trumpet flange to cylinder and proportioned accordingly.
Basic references for BHP per cylinder, assuming ca 120mm from butterfly to valve head and a max of 9,000 rpm are;
Up to 30 - 30mm, up to 33 - 32mm, up to 39 - 35mm, up to 46 - 38mm, up to 51 - 40mm, up to 56 - 42mm
Up to 65 - 45mm, up to 74 - 48mm, up to 80 - 50mm, up to 87 - 52mm, up to 93 - 54mm.
These power figures may be increased by up to 10% in a purpose - designed and well proportioned system.
As butterfly to valve distance increases, butterfly size will need to increase in proportion to system taper and vice versa.
Lower revving engines and those with injectors placed before the butterfly will generally accept a larger body.
Så hvis du ikke forventer mere end ca. 200 hk så ngen problemer ! Dog vil jeg sige at dette kun er en grov skala! Har pt. hentet 307 hk på en 2251ccm med 4 X 45mm.
Mvh Henrik
www.wolf3d.dk
Choice of bore size is a balanced compromise resulting from the following;
1) A larger bore leads to lower flow resistance, but obeying the laws of diminishing returns.
2) A smaller bore leads to better throttle control and response (never underestimate) and improved fuel mixing.
3) The system should be considered in total - from (at least) trumpet flange to cylinder and proportioned accordingly.
Basic references for BHP per cylinder, assuming ca 120mm from butterfly to valve head and a max of 9,000 rpm are;
Up to 30 - 30mm, up to 33 - 32mm, up to 39 - 35mm, up to 46 - 38mm, up to 51 - 40mm, up to 56 - 42mm
Up to 65 - 45mm, up to 74 - 48mm, up to 80 - 50mm, up to 87 - 52mm, up to 93 - 54mm.
These power figures may be increased by up to 10% in a purpose - designed and well proportioned system.
As butterfly to valve distance increases, butterfly size will need to increase in proportion to system taper and vice versa.
Lower revving engines and those with injectors placed before the butterfly will generally accept a larger body.
Så hvis du ikke forventer mere end ca. 200 hk så ngen problemer ! Dog vil jeg sige at dette kun er en grov skala! Har pt. hentet 307 hk på en 2251ccm med 4 X 45mm.
Mvh Henrik
www.wolf3d.dk
-
warp
- Junior Medlem
Re: Størrelse på spjældhuse
Frank_Andersen skrev:Nogen der har erfaringer med størrelse på spjældhuse til en 2300cc firecyl. med max. effekt ved 5800 omdr.
Bør 40mm ikke være nok ?
Hvor mange heste satser du på?
Jeg har 40mm jenvey spjældhuse og fik at vide da jeg købte dem at de nemt kunne følge med til 150 hk. og måske mere. (jeg har jo lidt længere fra spjæld til ventil end de 120mm som tabellen regner med.)
Hvis top effekten leveres ved 5800 har knasten ikke en helt vild duration så 40mm burde være fint.
/Jacob
-
Frank_Andersen
- Nyt Medlem
-
warp
- Junior Medlem
Frank_Andersen skrev:Ja Warp, hvor stor er det din motor er ? Var det en 1600 ? og kører du med den ?
Og min motor bliver jo netop en stor doven sjæl med dyserne før spjældet
Hmm !
Jo min er en 1600 og ja jeg har kørt med den i næsten 2 år nu (giver omkring 95 hk.). Det skal lige siges at mine spjældhuse er for store til den bette 1600 motor så den er noget følsom på speederen. De var oprindeligt købt til en hidsig 1914 type1 motor, men nu kommer de på en godmodig 2366 type4 motor i stedet.
Skal du have dyserne før spjæld? ...det er en lidt utraditionel opsætning. Må man spørge hvorfor?
-
Frank_Andersen
- Nyt Medlem
-
warp
- Junior Medlem
- klyfax
- Mester Medlem
- Geografisk sted: Sweden
warp skrev:
Skal du have dyserne før spjæld? ...det er en lidt utraditionel opsætning. Må man spørge hvorfor?
Det da ik utraditionel... Der er faktisk mange der køre med det. Mange biler har bare en lukket kasser omkring. Alle F1 biler køre med det, så det er vel ikke helt dumt...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
møffe
- Mester Medlem
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
Re: Størrelse på spjældhuse
Frank_Andersen skrev:Nogen der har erfaringer med størrelse på spjældhuse til en 2300cc firecyl. med max. effekt ved 5800 omdr.
Bør 40mm ikke være nok ?
vil nok sige 45-48mm på en 2,3 4cyl motor. lidt efter hvor meget effekt du forventer.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS