turbo og kompressor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

turbo og kompressor

#1 Indlæg af Mads B (dk) »

Hey

Jeg går med en en vinter plan om at bygge en lysholm kompressor på bilen, samtidig med en stor turbo.


Min tidligere plan var at lave et bypass system også køre uden kompressoren når turboen først var godt i gang, men nu har jeg fået en ny ide.


Hvis nogen af jer har set en gm 8-71 med både kompressor og turbo..... så sidder de i serie istedet far paraell altså luftfilter->turbo->kompressor osv.
Der må nødvendigvis smutte nogen HK til drive kompressoren men til gengæld burde man få en helt jævn tryk ombygning.


ideen er så at geare kompressoren til 0.7bar og sætte turbo boost controlleren til 0.8bar før kompressoren, det burde i teorien give 1.5bar.....turboen skal selvfølgelig kunne levere en del luft forholdsvis lavt på mappet.

hvordan ville i lave det ?
Billede
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#2 Indlæg af BANDIT »

Har ikk lige bogen på mig, men jeg mener :reading: at i Graham Bell´s Forced Induction Performance Tuning er der nogle eksembler på det . Har du den
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

hvis du vil ofre pengene på en LYSHOLM... så ser jeg egentlig ingen grund til også at købe en prop til udstødningen! MVH søren
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#4 Indlæg af Mads B (dk) »

jeg har en lysholm fra en mazda millenia..... men hvor meget den kan levere af flow og tryk ved jeg ikke


http://www.canadiandriver.com/testdrives/01millenia.htm
Billede
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#5 Indlæg af Mads B (dk) »

bandit <- de har et af en lancia delta..... hvor de sidder parralle med bypass, magnet kobling, osv
Billede
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#6 Indlæg af JPP »

Hvis du kører serie og starter med en lille turbo til at lave tryk i starten, skal den vel have forholdsvis lille turbineside. Turbinen/modtrykket vil så begrænse hele setup'et hvis den ikke bypasses. Hvorfor vil du hellere køre serie frem for paralelt som eksemplet med delta'en?

Paralelt giver jo mulighed for at holde modtrykket på minimum, idet den idelle turbo/turbine til det øvre map kan vælges....blot min mening.
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#7 Indlæg af Mads B (dk) »

Jeg har da ikke noget at bruge en lille turbo til :wink: ....... jeg har jo kompressoren der lave tryk fra 1000-1500omdr


jeg havde tænkt mig en t4 turbo.... med et passende stort udstødningshus..... da der jo ikke sker noget ved den spooler sent og iøverigt er der jo 70% mere udstødnings gas til rådighed pga. trykket fra kompressoren.
Billede
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#8 Indlæg af VAG mekaniker »

Var dette ikke en løsning?
Virker fint på en vw, når kompressor ikke for strøm så åbner ventilen ved compressor og luften løber uden om den.
Bare et forslag :up:
Vedhæftede filer
23832_620_400.jpg
23832_620_400.jpg (106.02 KiB) Vist 2681 gange
v/h Peter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#9 Indlæg af Mads B (dk) »

Jo det ser interresant ud :P ..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..

Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr. :D
Billede
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#10 Indlæg af luske »

Mads B (dk) skrev:Jo det ser interresant ud :P ..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..

Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr. :D


ehh er kompressoren ikke også før turboen på det pic VAG-mekaniker smed ??
er det forresten sådan TFSI hænger sammen ??

MVH Luske
Besvar