ladetryk falder pludseligt.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Martin Mikkelsen
Medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30

ladetryk falder pludseligt.

#1 Indlæg af Martin Mikkelsen »

hej med jer.

motoren: VAG 1,8 Turbo, med ABT chip. ellers standard.


når bilen kører WOT fra ca. 2000 rpm og opad, så falder den pludselig i ladetryk fra ca. 0.8 bar til 0.6,

jeg ved godt at turboen ikke kan levere nok luft når omdrejningerne stiger, men trykfaldet er ikke jævnt, det kommer over et splitsekund.

Jeg tænker at det er wastegaten som bliver "blæst op" men er ikke sikker,

nogle gode bud ???

mvh

Martin
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#2 Indlæg af ae86 »

kunne være en solinoid ventil der sidder på slangen mellem turbo-wastegate-aktuator og tryksiden et sted mellem ladeluft ud af turboen og dit gasspjæld ..

nu kender jeg ikke til om din motor er udstyret med en, men der er en del std biler der har et system der giver lidt "over boost" i et tidsinterval med lidt korrigering fra andre faktorer som kunne være belastning, temperatur og hastigheden hvor med speederpedalen bliver mast i gulvet... DeltaTPS....

e.g. systemet på en T-motor fra en Rover 600ti (aka 620ti) lader med 0.6 bar men en sådanne solinoid ventil får fra ecu's side (mems) lov til at lade til 0.8 bar ved at ecu'en sender et frekvens signal ud til solinoiden (hvis jeg ikke husker helt forkert er det omkring 50 hz) hvilket gør at ventilen lufter lidt af ladetryks"signalet" ud i fri luft via et lille hul .. derved ser wastegate-aktuatoren et mindre tryk end der reelt er i systemet og derved kommer effekten op på de 200hk ... ecu sørger bare for at smide ekstra brændstof ind til de, af mapsensoren målte, ekstra 0.2bar
Besvar