ms på en golf med gammel type strømfordeler?
Redaktør: Moderatorer
-
tiger8766
- Junior Medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 16 feb 2008, 19:48
ms på en golf med gammel type strømfordeler?
er så småt igang med at montere ms på min golf 3 som er blevet ombygget til multipoint i stedet for monopoint, men sådan en gammel motor køre jo med strømfordeler med rotor, hvordan sætter jeg det til ms ekstra?
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Start her: http://www.clubgti.com/forum/showthread.php?t=53889
Godt nok 16V - men det betyder mest af alt bare at du kan springe nogle ting over, da du ikke konverterer fra mekanisk sprøjt.
Jeg vil dog stadig anbefale at konvertere til en crank trigger af en art. Der er lidt færre problemer. Ikke fordi der er mange med at gøre det fra strømfordeleren, men det andet er bare lige en tand bedre.
Godt nok 16V - men det betyder mest af alt bare at du kan springe nogle ting over, da du ikke konverterer fra mekanisk sprøjt.
Jeg vil dog stadig anbefale at konvertere til en crank trigger af en art. Der er lidt færre problemer. Ikke fordi der er mange med at gøre det fra strømfordeleren, men det andet er bare lige en tand bedre.
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Tænding kan godt justeres, dog kun inden for rotorens og dækslets rækkevide. Men det er altså en 50-60 grader der snakkes om her... I hvertfald på en toyota, så det burde ik være et problem... MS skal bare styre hvornår tændspolen skal sende gnisten af sted. Altså ved hvilken grader den skal tænde.
Så klare fordeleren selv resten, ang. hvilken cylinder der skal have gnisten.
Så klare fordeleren selv resten, ang. hvilken cylinder der skal have gnisten.
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Hvis du mener at du ikke elektronisk kan justerer på din tænding fordi den har strømfordeler så er det forkert...
Der er mange biler der oem har strømfordeler og elektronisk tænding
Det "vindue" hvor ms kan "dumpe" sin ladning ned i tårnkablets centerelektrode på strømfordeleren er, som klyffe er inde på, indtil flere grader ... der springer ingen gnist fordi rotorarmen peger på den ene af cylinderne !!
Forstil dig at din strømfordeler, som jeg antager sidder på din ene knastaksel, har en rotor-arm med en næsten 20 mm bred metal spids .. selve forbindelsen ud til det ene af dine 4 tændrør er ca 4mm bredt .. dvs at der er ca 24mm hvori gnisten kan springe. Yderligt antager vi at dit strømfordeler dæksel er ca 65mm indvendigt, hvilket giver 204,2 mm i omkreds (pi x dia).
Og hvis vi for at gøre det overskueligt runder de 24 ned til 20 og de 204,2 ned til 200 så har vi et vindue på en 1/10'del hvilket vil sige at i 1/10'del af den tid hvor rotoren bevæger sig rundt inde i strømfordeleren så har den mulighed for at fyre en gnist af til det på gældende tændrør... 1/10 af 360grader er 36 grader ... MEN husk på at rotoren kun snurre med ½ hastighed. En 4 cyl 4 takts motor har tænding for hver 180 grader, da strømfordeleren køre ½ hastighed har den kun flyttet sig 90 grader ...
Det gør nu at dit vindue lige er blevet det dobbelte nemlig 72 grader .. så hvis vi tager forbehold for at de tal jeg har brugt ikke er præcise så vil du stadigt have over 50 graders justering af tændingen, hvilket burde være mere end rigligt
Der er mange biler der oem har strømfordeler og elektronisk tænding
Det "vindue" hvor ms kan "dumpe" sin ladning ned i tårnkablets centerelektrode på strømfordeleren er, som klyffe er inde på, indtil flere grader ... der springer ingen gnist fordi rotorarmen peger på den ene af cylinderne !!
Forstil dig at din strømfordeler, som jeg antager sidder på din ene knastaksel, har en rotor-arm med en næsten 20 mm bred metal spids .. selve forbindelsen ud til det ene af dine 4 tændrør er ca 4mm bredt .. dvs at der er ca 24mm hvori gnisten kan springe. Yderligt antager vi at dit strømfordeler dæksel er ca 65mm indvendigt, hvilket giver 204,2 mm i omkreds (pi x dia).
Og hvis vi for at gøre det overskueligt runder de 24 ned til 20 og de 204,2 ned til 200 så har vi et vindue på en 1/10'del hvilket vil sige at i 1/10'del af den tid hvor rotoren bevæger sig rundt inde i strømfordeleren så har den mulighed for at fyre en gnist af til det på gældende tændrør... 1/10 af 360grader er 36 grader ... MEN husk på at rotoren kun snurre med ½ hastighed. En 4 cyl 4 takts motor har tænding for hver 180 grader, da strømfordeleren køre ½ hastighed har den kun flyttet sig 90 grader ...
Det gør nu at dit vindue lige er blevet det dobbelte nemlig 72 grader .. så hvis vi tager forbehold for at de tal jeg har brugt ikke er præcise så vil du stadigt have over 50 graders justering af tændingen, hvilket burde være mere end rigligt
-
tiger8766
- Junior Medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 16 feb 2008, 19:48
okay fair nok. må indrømme inden for det med tænding er jeg ny, da jeg er lastvognsmekaniker, men lige en rettelse min strømfordeler sidder ned i blokken og bliver trukket af en aksel som bliver trukket af tandremmen... men tror jeg er med nu.
men hvordan skal jeg så koble det til ms?
har jo et stik på strømfordeleren, med 3 ben mener jeg. og så har jeg jo et stik oppe ved tændingsmodulet...
men hvordan skal jeg så koble det til ms?
har jo et stik på strømfordeleren, med 3 ben mener jeg. og så har jeg jo et stik oppe ved tændingsmodulet...
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Undskyld hvis jeg bliver bare en liiiille smule mavesur - men du gider ikke lave meget research selv hva'?
Den tråd jeg har smidt dig indeholder i princippet infoen. Der er godt nok et dødt billede som indeholder det meste, men jeg har på fornemmeren at du slet ikke har kigget der.
Hvis du havde kigget grundigt efter, så havde du nemlig prøvet et par af de links der er i tråden - f.eks. til denne side:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1408586
Der står det OGSÅ beskrevet. Derudover er det helt basic beskrevet i MegaSquirt'n'Spark-manualen.
Helt ærligt - der må forventes et vist niveau af selvindsats på et projekt af denne type...
Hvis der er noget af det du ikke forstår efter at have læst det - så sig til - så skal jeg personligt hjertens gerne hjælpe til med det. Men vi må have hævet udgangspunktet lidt.
Den tråd jeg har smidt dig indeholder i princippet infoen. Der er godt nok et dødt billede som indeholder det meste, men jeg har på fornemmeren at du slet ikke har kigget der.
Hvis du havde kigget grundigt efter, så havde du nemlig prøvet et par af de links der er i tråden - f.eks. til denne side:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1408586
Der står det OGSÅ beskrevet. Derudover er det helt basic beskrevet i MegaSquirt'n'Spark-manualen.
Helt ærligt - der må forventes et vist niveau af selvindsats på et projekt af denne type...
Hvis der er noget af det du ikke forstår efter at have læst det - så sig til - så skal jeg personligt hjertens gerne hjælpe til med det. Men vi må have hævet udgangspunktet lidt.
