Kan man få en slags ventil der kan styre ladetrykket fra tryk siden? Altså hvis man har en turbo og en manifold uden wastegate. Har sådan en hjemmelavet ventiltingest, der sidder på et trykrør, og så åbner når det rigtige tryk er nået. Det er faktisk bare et rørstykke med en fjeder i og en plade der passer ned i et gevind der er inde i røret. Lidt svært og forklare. Men den plade inden i kan så drejes op og ned i gevindet, og på den måde kan man justere trykket. Luftes lukkes ud af et hul i siden.
Kan man købe sådan en? Den hjemmelavede giver ikke lige et kæmpe kvalitetsindtryk.
Eller kan man bruge en justerbar blow off til opgaven? Kan de stilles til at åbne ved et bestemt tryk?
Ventil til at styre tryk.
Redaktør: Moderatorer
-
tyson2
- Senior Medlem
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
- Geografisk sted: 4600 Barbados
-
tyson2
- Senior Medlem
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
- Geografisk sted: 4600 Barbados
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
-
tyson2
- Senior Medlem
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
- Geografisk sted: 4600 Barbados
xillur skrev:Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.
Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?
Det er ikke til mig men en kammerat. Og ja det var pga manglende WG i turbo. Tror heller ikke det kan være sundt for turboen. Desuden må den også lave sindsygt meget unødig varme. Men det det var bare lige for at høre på en nem og billig løsning. Burde self. smække en Wastegate på manifolden.
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
xillur skrev:Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.
Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?
Den styrede ikke trykke som såddan, det var en sikkerheds ventil imod overboost.
Turboen var dimensioneret således at den lavede maks tryk ved maks omdrejninger.
Dvs. model meget stor turbo, og uhyggelig sløv indtil man ramte 5000 omd. og festen var forbi ved 6500 omd.
Som jeg husker det,da jeg prøvede en for snart 20 år siden.
En turbo der ikke er dimensioneret på samme måde vil selvdestruere på meget kort tid, grundet overdrejning.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
Morten VJ skrev:xillur skrev:Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.
Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?
Den styrede ikke trykke som såddan, det var en sikkerheds ventil imod overboost.
Turboen var dimensioneret således at den lavede maks tryk ved maks omdrejninger.
Dvs. model meget stor turbo, og uhyggelig sløv indtil man ramte 5000 omd. og festen var forbi ved 6500 omd.
Som jeg husker det,da jeg prøvede en for snart 20 år siden.
En turbo der ikke er dimensioneret på samme måde vil selvdestruere på meget kort tid, grundet overdrejning.
MVH
Morten
ok det giver mening, jeg kender en der har skiftet turbo på sin 2002 turbo da den org stod af. Den nye lader før og mere, så den ventil ikke var stor nok til at kunne komme af med al trykket. Ventilen er nu skiftet til en større, så ladetrykket kunne komme ned. Jeg ved ikke hvor mange km den har gået med denne opsætning, men den lever nok kun kort vil jeg gætte på.. (havde ikke lige tænkt på det med rotationshastighed)
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
E10 2002 1973 Tracktoy
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
tyson2 skrev:xillur skrev:Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.
Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?
Det er ikke til mig men en kammerat. Og ja det var pga manglende WG i turbo. Tror heller ikke det kan være sundt for turboen. Desuden må den også lave sindsygt meget unødig varme. Men det det var bare lige for at høre på en nem og billig løsning. Burde self. smække en Wastegate på manifolden.
Du vil også få mindre hk på denne måde.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
