størrelse på benzinrør
Redaktør: Moderatorer
-
mikkel
- Nyt Medlem
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 20 sep 2005, 10:53
- Geografisk sted: Ringkøbing Vestjylland.
- Kontakt:
størrelse på benzinrør
Jeg har gang i mit 1000+HK projekt bmw M20 motor.
Men, hvor store benzin rør skal jeg køre med ?
Det nuværende (original) er :
indvendige mål.
7mm benzinslange.
7mm indgang på fuel-rail
7mm udgang fra fuel-rail, til benzintrykregulator.
Jeg har overvejet enten 2 eller 3 original-pumper. eller 1 stor specialpumpe.
eventuel 1 tilgang, eller 2 tilgange til fuel-rail?
MEN. hvor stor skal min(e) tilgang(e) være, og hvor stor behøver afgang fra fuel-rail være ?
venlig hilsen Mikkel.
Men, hvor store benzin rør skal jeg køre med ?
Det nuværende (original) er :
indvendige mål.
7mm benzinslange.
7mm indgang på fuel-rail
7mm udgang fra fuel-rail, til benzintrykregulator.
Jeg har overvejet enten 2 eller 3 original-pumper. eller 1 stor specialpumpe.
eventuel 1 tilgang, eller 2 tilgange til fuel-rail?
MEN. hvor stor skal min(e) tilgang(e) være, og hvor stor behøver afgang fra fuel-rail være ?
venlig hilsen Mikkel.
tlf 22669595
mikkelamby@hotmail.com
mikkelamby@hotmail.com
- kolermanden
- Senior Medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 17 jul 2007, 13:57
- Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
- Kontakt:
Re: størrelse på benzinrør
mikkel skrev:Jeg har gang i mit 1000+HK projekt bmw M20 motor.
Men, hvor store benzin rør skal jeg køre med ?
Det nuværende (original) er :
indvendige mål.
7mm benzinslange.
7mm indgang på fuel-rail
7mm udgang fra fuel-rail, til benzintrykregulator.
Jeg har overvejet enten 2 eller 3 original-pumper. eller 1 stor specialpumpe.
eventuel 1 tilgang, eller 2 tilgange til fuel-rail?
MEN. hvor stor skal min(e) tilgang(e) være, og hvor stor behøver afgang fra fuel-rail være ?
venlig hilsen Mikkel.
Brug AN10
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.
- bp.gass
- Medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56
-
mikkel
- Nyt Medlem
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 20 sep 2005, 10:53
- Geografisk sted: Ringkøbing Vestjylland.
- Kontakt:
kan jeg ikke køre 2 stk 7 mm frem til dysebro, og så stadig køre med 1 enkelt afgang fra dysebro, på 7 mm ? det burde vel være nok ?
tlf 22669595
mikkelamby@hotmail.com
mikkelamby@hotmail.com
- Wankel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1425
- Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
- Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
- Kontakt:
bp.gass skrev:AN10 er det 10 mm invendigt eller udvendigt?
AN standarden er baseret på 1/16
AN-10 er 10/16 eller 5/8 = 15,875mm UDvendig diameter
Så jo det er vel et AN10 system du skal bruge, bare husk at de så skal være hele vejen igennem eller er det til absolut ingen nytte.
Du kan hælde en masse benzin gennem et kloakrør men hvis du hælder det i kloaken med en 8mm tragt er det lidt nytteløst
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Der er to måder at finde udaf det på ..
1. Den Amerikansk version OTT ... Over the top ... smid et rør på med en 1 inch inside dia.. så er det vel i orden .. aka jeg gider ikke sætte mig ned og regne på det..
2. prøve at regne lidt på det...
__________________
Hvis vi vælger nummer 2. så start med at kikke på wikipedia under SFC aka "Specific Fuel Consumption" eller BSFC "Brake Specific Fuel Consumption"
Her står blandt andet at en "Otto cycle gasoline engine" "behøver" 300 g/(kW·h) ... Turboprop motoren ovenover vil have 360 to 490 ...
Hvis du regner med 1000 hk så tag "worstcase- senario" og sig 1100 hk ~hvilket svare til 820KW (1 horsepower = 0.745699872 kilowatt)
Så har du en ide om hvor meget brændstof der skal til i en almindelig brændstofs motor (otto cycle) for at opretholde 820 kw ... og selvom wiki siger 300 så læg dig et sted imellem det og turboprop'en dvs 360-400g (igen worstcase)
Herefter skal du så tage stilling til dit flow / hastighed og tryk ..
Her vil lidt Googling på...
1) Reynolds (og her)
2) Fluid Mechanics
3) Flow in pipes
4) Laminar flow in pipes
..nok stille og roligt få dig til at overveje den Amerikanske OTT metode ...
Men der er et par regnemaskiner blandt andet her og her der kan gøre livet lidt nemmere ... så hvis du kender lidt hvad din benzin pumpe kan leverer at benzin og ved hvilket tryk så er du et godt stykke af vejen ...
Hvis du kender din flowrate samt hastighed .. så er denne regnemaskine noget nemmere
.....
Derudover vil regnemaskiner/formler for dysestørrelser og hk være interessante ...
eg.
her eller hereller "vores" egen powerpage -> http://www.powerpage.dk/regnemaskiner-filer/regnemaskine.htm
som siger at du til 1100hk på en 6cyl. skal regne med en dysestørrelse på 913 cm3 .. og korrigeret til 90% dutycycle så er det 1020 cm3 ... lidt over 1L pr dyse ..
så jeg får det til lidt over 6L pr minut der skal tilføjes for at kunne opretholde 1100 hk ved 90% dutycycle ... hvilket ved denne regnemaskine betyder at du skal regne med en flowhastighed på 2.6 m/s ved en rør diameter (inder ø) på 7mm
ved 10mm er den faldet til 1.3 m/s .. dvs. det halve af hvad den var ved 7 mm ... og ved en ½ tomme (12,7mm) er den faldet til 0.8 m/s .. hvilket nok ikke er ret langt fra AN-10 som ifølge wanker er er 10/16'del tomme ~15,9 mm udvendig (sikkert ikke langt fra 12,7 indvendig)
... ifølge denne side (hvis vi dømmer efter udseende så er det ikke verdens mest troværdige ..) så vil en Bosch 040 Hi-flow pumpe leverer
200 Litres/hr hvilket skulle være nok til 500HP og Bosch model 044 skulle kunne levere nok til 700HP (330 Litres/hr)
mens http://www.boschfuelpumps.com/ har 040 opgivet til 300 Litres/hr .. og oplyser "Operating Pressure: 94 PSI (6.5 Bar)" ... dog er der ingen af disse sider der oplyser en flow mængde ved et givent tryk .. men hvis du vælger "ott" metoden så smid 2 stk 044 på der føder fuelrailen parallelt via hver sit 8-9 mm rør .. samt et 10-12mm rør retur så er du på den sikre side ..
Men hvis vi følger logiken herover så vil du, til dine powerforum udregnet dysestørelser, minimum skulle bruge en pumpe der kan leverer 6x1020ml ~ 6.12L/min ~ 6.12x60 = 368Liters/hr (og det er ved dit fuelrail tryk (std.dysetryk)) ... igen worstcase senario = 400 L/hr
hvis vi derimod går udfra at ovenstående (700hp og 330 L/hr) er troværdigt så vil det sige at du skal have 0,472 hp pr L/hr hvilket x1100 giver et "pumpekrav" på 518,6 ~ 520 L/hr .. (igen 2x 044 pumper ~2x330 = 660 L/hr)
..
Her er lidt flere værktøjer ... http://www.pipeflowcalculations.com/
http://www.engineeringtoolbox.com/piping-tubing-systems-t_6.html
1. Den Amerikansk version OTT ... Over the top ... smid et rør på med en 1 inch inside dia.. så er det vel i orden .. aka jeg gider ikke sætte mig ned og regne på det..
2. prøve at regne lidt på det...
__________________
Hvis vi vælger nummer 2. så start med at kikke på wikipedia under SFC aka "Specific Fuel Consumption" eller BSFC "Brake Specific Fuel Consumption"
Her står blandt andet at en "Otto cycle gasoline engine" "behøver" 300 g/(kW·h) ... Turboprop motoren ovenover vil have 360 to 490 ...
Hvis du regner med 1000 hk så tag "worstcase- senario" og sig 1100 hk ~hvilket svare til 820KW (1 horsepower = 0.745699872 kilowatt)
Så har du en ide om hvor meget brændstof der skal til i en almindelig brændstofs motor (otto cycle) for at opretholde 820 kw ... og selvom wiki siger 300 så læg dig et sted imellem det og turboprop'en dvs 360-400g (igen worstcase)
Herefter skal du så tage stilling til dit flow / hastighed og tryk ..
Her vil lidt Googling på...
1) Reynolds (og her)
2) Fluid Mechanics
3) Flow in pipes
4) Laminar flow in pipes
..nok stille og roligt få dig til at overveje den Amerikanske OTT metode ...
Men der er et par regnemaskiner blandt andet her og her der kan gøre livet lidt nemmere ... så hvis du kender lidt hvad din benzin pumpe kan leverer at benzin og ved hvilket tryk så er du et godt stykke af vejen ...
Hvis du kender din flowrate samt hastighed .. så er denne regnemaskine noget nemmere
.....
Derudover vil regnemaskiner/formler for dysestørrelser og hk være interessante ...
eg.
her eller hereller "vores" egen powerpage -> http://www.powerpage.dk/regnemaskiner-filer/regnemaskine.htm
som siger at du til 1100hk på en 6cyl. skal regne med en dysestørrelse på 913 cm3 .. og korrigeret til 90% dutycycle så er det 1020 cm3 ... lidt over 1L pr dyse ..
så jeg får det til lidt over 6L pr minut der skal tilføjes for at kunne opretholde 1100 hk ved 90% dutycycle ... hvilket ved denne regnemaskine betyder at du skal regne med en flowhastighed på 2.6 m/s ved en rør diameter (inder ø) på 7mm
ved 10mm er den faldet til 1.3 m/s .. dvs. det halve af hvad den var ved 7 mm ... og ved en ½ tomme (12,7mm) er den faldet til 0.8 m/s .. hvilket nok ikke er ret langt fra AN-10 som ifølge wanker er er 10/16'del tomme ~15,9 mm udvendig (sikkert ikke langt fra 12,7 indvendig)
... ifølge denne side (hvis vi dømmer efter udseende så er det ikke verdens mest troværdige ..) så vil en Bosch 040 Hi-flow pumpe leverer
200 Litres/hr hvilket skulle være nok til 500HP og Bosch model 044 skulle kunne levere nok til 700HP (330 Litres/hr)
mens http://www.boschfuelpumps.com/ har 040 opgivet til 300 Litres/hr .. og oplyser "Operating Pressure: 94 PSI (6.5 Bar)" ... dog er der ingen af disse sider der oplyser en flow mængde ved et givent tryk .. men hvis du vælger "ott" metoden så smid 2 stk 044 på der føder fuelrailen parallelt via hver sit 8-9 mm rør .. samt et 10-12mm rør retur så er du på den sikre side ..
Men hvis vi følger logiken herover så vil du, til dine powerforum udregnet dysestørelser, minimum skulle bruge en pumpe der kan leverer 6x1020ml ~ 6.12L/min ~ 6.12x60 = 368Liters/hr (og det er ved dit fuelrail tryk (std.dysetryk)) ... igen worstcase senario = 400 L/hr
hvis vi derimod går udfra at ovenstående (700hp og 330 L/hr) er troværdigt så vil det sige at du skal have 0,472 hp pr L/hr hvilket x1100 giver et "pumpekrav" på 518,6 ~ 520 L/hr .. (igen 2x 044 pumper ~2x330 = 660 L/hr)
..
Her er lidt flere værktøjer ... http://www.pipeflowcalculations.com/
http://www.engineeringtoolbox.com/piping-tubing-systems-t_6.html
Senest rettet af ae86 27 mar 2008, 20:12, rettet i alt 1 gang.
- Wankel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1425
- Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
- Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
- Kontakt:
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Jeg har en nemmere løsning - køb en ordentlig pumpe beregnet for den effekt du skal have, og bingo, afgangen har den størrelse der skal til...
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
- JBO
- Mester Medlem
- Indlæg: 668
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
- Kontakt:
Det må næsten værer sådan en pumpe her du skal bruge http://www.aeromotiveinc.com/products.p ... b=1&prod=1
Jonas Olsen
Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
- kolermanden
- Senior Medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 17 jul 2007, 13:57
- Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
- Kontakt:
JBO skrev:Det må næsten værer sådan en pumpe her du skal bruge http://www.aeromotiveinc.com/products.p ... b=1&prod=1
Det er også en rigtig fin pumpe
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.