Problemer med RPM signal med GT1 sensor

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

Problemer med RPM signal med GT1 sensor

#1 Indlæg af Kristian T »

Vi er ved og strikke MS på en VW Golf men inden selve konverteringen skulle vi gerne lige have alle sensorerne til og køre og rpm signalet volder os altså lidt kvaler.
Det drejer sig om en standard 2.2 MS med en GT1 sensor, triggerhjulet er et laserskåret med fine tænder.
Først prøvede jeg efter råd fra Morten VJ og lave denne opsætning:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... -neg12.jpg uden at dette gav noget signal overhovedet. Efter og have nørglet lidt med det og prøvet lidt forskelligt prøvede jeg denne opsætning i stedet da jeg egentlig syntes det virkede mere naturligt: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... matic1.jpg
Så kom der pludseligt lidt signal, men kun ca halv delen af omdrejningerne og kun op til 1400rpm på motoren så forsvandt det igen.
Nogen ide til hvad der går galt?
Har et log og en msq fil hvis det kan hjælpe nogen med og hjælpe mig :)

/Kristian T
Kaas
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
Kontakt:

#2 Indlæg af Kaas »

Hvordan er det med den sensor, er den en hallgiver type eller?

Prøv og send din msq og log til l_l"snabelA"ljbk.dk
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#3 Indlæg af ae86 »

Kaas skrev:Hvordan er det med den sensor, er den en hallgiver type eller?

Prøv og send din msq og log til l_l"snabelA"ljbk.dk


Det er en Hall

Honeywell GT1 datablad
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Det kunne være sjovt at se dimensionerne på tandhjulet.
Da gt1 sensoren er lidt speciel på netop dette område.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

#5 Indlæg af Kristian T »

Ahh fuck nu ligger det selvfølgelig på computeren ude på arbejde... Men må lige ligge det op i morgen... Men har lige et billede af takthjulet, kan ikke lige huske størrelsen, men sammenlign med det A4 papir det ligger på.

/Kristian T
Vedhæftede filer
P21800191.JPG
P21800191.JPG (148.64 KiB) Vist 4276 gange
P21800181.JPG
P21800181.JPG (137.17 KiB) Vist 4280 gange
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Hvis du nu sammenligner dit hjul med hjulet på databladet.
Kan du så se at der er en lille forskel??
Hint tandlængden er ca 1/3 af hullet, og dit ser ud som det er 1/1

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

#7 Indlæg af Kristian T »

Hmm ja det er kan jeg godt se nu du siger det, men troede egentlig ikke det var et problem...
Det var sku godt nok ikke det jeg havde regnet med, syntes jeg havde set flere køre med et hjul i den stil...
Der kan ikke være andre forklaringer?

/Kristian T
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Det er den mest nærliggende forklaring.
Da de fleste med denne giver bruger et Kreidler tandhjul, som skive.
Som vist her.
http://www.boost-it.dk/default.asp?page ... projekt=53

Hvis man kigger lidt nærmere på databladet så er signalet meget længere når den møder en tand end et hul, så du får nok et overlap, der betyder at den MS kun ser tænder.

Et scope er guld værd i dette hensende, for måling af uddata fra sensoren.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

#9 Indlæg af Kristian T »

Det er rigtigt nok men mener Wilbert havde problemer med Kreidler tandhjulet så egentlig derfor vi gik denne vej...
Men hvad med selve opkoblingen af sensoren? Er den rigtig nok nu?

/Kristian T
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#10 Indlæg af K-FINN »

Kan være havneren kan hjælpe dig, han kører på den orginale strømfordeler.
Regner med din også har det...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar