Indsugningsrør - konisk - teoretisk spørgsmål.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

Indsugningsrør - konisk - teoretisk spørgsmål.

#1 Indlæg af tonnilerche »

Som alle unge mennesker ( jeg er bestemt ingen undtagelse her ), er lyden af et keglefilter, noget der får en til at creme i bukserne...

Snublede således over et 74mm KN-wannabe-filter, og så fik jeg straks en skør teori på knolden.


Indsugningsrøret på min manifold er 63mm YD ( 55mm ID )..

Dertil skal der et metal-rør.. Bliver noget alu eller noget mejeri-stål med en silikone konus på.

Men hvor ville i, rent teoretisk, placere denne?

1. Ved filteret, således at du har et 63mm ( 2.5" ), fra filteret, hele vejen op til TB? Røret bliver omkring 40cm langt.

2. På midten af indsugningsrøret?

3. Helt inde ved indsugningen/TB ?


Min teori er, at det det bør placeres ude ved filteret. Således kommer der mere fart på luften i mellemområdet af rpm, og det er der jeg gerne vil have mere effekt. Selvfølgelig også gerne i det højere område, men det primære område må gerne ligge mellem 4000 og 6000rpm.

Hvad siger i? Er jeg ude på dybt vand uden svømmevinger? :D :up:

Og ja jeg VED godt det er minimalt effekt det vil give, men jeg er under overbevisning at selv lidt effekt er mærkbart, i denne meget lette bil.

Derudover er det gratis at udvide sin viden :D


Hilsen Tonni :rock:
Vedhæftede filer
Filter konus.JPG
Filter konus.JPG (45.81 KiB) Vist 2797 gange
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
bp.gass
Medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56

#2 Indlæg af bp.gass »

Jeg tror ikke du vil kunne mærke forskel på hvor du sætter din konus.
Der hvor der er noget at hente er udformningen af din konus, at den bliver så lang som muligt...
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#3 Indlæg af tonnilerche »

bp.gass skrev:Jeg tror ikke du vil kunne mærke forskel på hvor du sætter din konus.
Der hvor der er noget at hente er udformningen af din konus, at den bliver så lang som muligt...


Ja det havde jeg også i tankerne.. Tænkte faktisk på et helt konisk rør.. men det er svært at finde/lave.

Men ja.. jo længere konus jo bedre..
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
bp.gass
Medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56

#4 Indlæg af bp.gass »

Der er noger her på http://www.k-power.dk/produkt.asp?menu1 ... duceringer.
Jeg ved ikke hvor lange de er, men jeg faldt lige over dem tidligere idag...
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#5 Indlæg af Slavteren »

jeg ville sætte det ude ved filteret.
1. for at få en mere tragt formet indgang for luften
2. hvis det sættes lige før spjældet ville jeg frygte at der kom turbolenser ved gasspjældet.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#6 Indlæg af tonnilerche »

Ja, tænkte det nok.. Havde dog ikke spekuleret over den med turbulens ved gasspjældet..

Men tak for svaret :)
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#7 Indlæg af mh »

Slavteren skrev:jeg ville sætte det ude ved filteret.
1. for at få en mere tragt formet indgang for luften
2. hvis det sættes lige før spjældet ville jeg frygte at der kom turbolenser ved gasspjældet.


Det ville jeg også vælge men ikke af disse årsager men for at få lufthastigheden op istedet hvad diameter har gasspjældet?...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#8 Indlæg af tonnilerche »

mh skrev:
Slavteren skrev:jeg ville sætte det ude ved filteret.
1. for at få en mere tragt formet indgang for luften
2. hvis det sættes lige før spjældet ville jeg frygte at der kom turbolenser ved gasspjældet.


Det ville jeg også vælge men ikke af disse årsager men for at få lufthastigheden op istedet hvad diameter har gasspjældet?...


Gasspjældet er 55mm..
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#9 Indlæg af Slavteren »

mh skrev:
Slavteren skrev:jeg ville sætte det ude ved filteret.
1. for at få en mere tragt formet indgang for luften
2. hvis det sættes lige før spjældet ville jeg frygte at der kom turbolenser ved gasspjældet.


Det ville jeg også vælge men ikke af disse årsager men for at få lufthastigheden op istedet hvad diameter har gasspjældet?...



det skulle jo gerne være "konsekvensen" af valg nummer 1...
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
bp.gass
Medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56

#10 Indlæg af bp.gass »

Jeg læste en lille ting jeg undrede mig over. Jeg er igang med Forced Induction Performance Tuning og han skriver at 3x30 gaders bøjninger giver samme modstand som en 90 graders bøjning.
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
Besvar