compressor Stall

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Per MB
Nyt Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jan 2008, 18:47
Geografisk sted: vestjylland

compressor Stall

#1 Indlæg af Per MB »

Jeg kom til at diskutere med en på arbejde i dag om fænomenet compressor stall (den opbremsning af turboen der sker når man kører uden bov) nu vitterligt også er så farligt for turboens helbred som mange gør det til.

Nu har jeg efterhånden arbejdet med motorer i godt 10 år og har aldrig oplevet at de direkte er gået til ved det men vil da meget gerne høre jeres meninger eller skræk historier :wink:

Om det så går ud over ydelse eller holdbarhed skal jeg være usagt... her tænker jeg mere på direkte havari :coffee:
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#2 Indlæg af Bufas »

Jeg har hørt når sådan en her gør det:

Billede

Det så så på en skibsdiesel, og sker for dennes vedkommende som regel når de lader lidt over 1.2 bar som er normalt maksimalt ladetryk, og alligevel skal renoveres. Det er godt nok en lidt anden størelse men det giver er voldsomt brag og lyder helt sikkert ikke som noget der er sundt for dem. Hvis de gjorde det jævnligt ville jeg gerne tro at de ville begunde at nedbryde sig selv på en eller anden måde.
Per MB
Nyt Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jan 2008, 18:47
Geografisk sted: vestjylland

#3 Indlæg af Per MB »

Yep man kunne godt forestille sig det ville være noget hård ved centerakselen i den der størrelse :shock: Damn det er en ordentlig fætter

Nu er jeg også dieselmand og de gamle volvo TD60 går saktens 10000 timer uden turboen tager skade de lader trods alt 1.5-1.7 bar
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#4 Indlæg af Bufas »

Per MB skrev:Yep man kunne godt forestille sig det ville være noget hård ved centerakselen i den der størrelse :shock: Damn det er en ordentlig fætter

Nu er jeg også dieselmand og de gamle volvo TD60 går saktens 10000 timer uden turboen tager skade de lader trods alt 1.5-1.7 bar


Den her gør det typisk omkring 3000 timer... Det er der de normalt bliver skiftet.
Besvar